ANNONCE

PRM / Nike er danskernes foretrukne tøjmærke

11. marts 2020 06:00 | Af: Ritzau Info
 

… men flest overvejer at købe tøj fra H&M næste gang, de skal købe tøj, viser en ny YouGov-undersøgelse.

Pressemeddelelse fra YouGov Denmark

Næsten halvdelen af danskerne (48%) køber deres tøj fra såkaldte highstreetvaremærker (som H&M og Zara), men hvilke foretrækker de og hvorfor? YouGov har undersøgt danskernes holdning til de største highstreetvaremærker.

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/inlineimage/2020-03-10/Fashion-impression.PNG” alt=”Hvilke tøjmærker har vi bedst indtryk af?”/>

Nike er det tøjmærke, som danskerne samlet set har det bedste overordnede indtryk af.

83% af danskere, som har købt tøj fra Nike inden for de sidste to år, mener, at tøj fra Nike er af god kvalitet, 77% af køberne mener, at tøjmærket er trendy, og 66% at det er unikt i sit design. 87% mener desuden, at det er behageligt at have på. Det eneste parameter, hvor Nike ikke får en god vurdering af kunderne, er på det miljømæssige aftryk. Kun 16% mener, at tøj fra Nike er miljømæssigt produceret. Det miljømæssige aftryk er et kriterium for ca. 10% af forbrugerne, når de skal købe tøj, og YouGovs undersøgelse omkring etisk mode, viser at der er stigende fokus på emnet i hele Europa.

Kvinder har generelt et bedre indtryk af stort set alle highstreetvaremærker end mænd har, og Nike er ingen undtagelse. Nike scorer 46 i overordnet indtryk blandt kvinder og 35 blandt mænd.

Adidas kommer på andenpladsen målt på det overordnede indtryk, mens Levi’s indtager tredjepladsen. Levi’s er mænds favorit (Levi’s scorer 37 i overordnet indtryk blandt mænd).

Hvilke mærker er gode til prisen?

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/inlineimage/2020-03-10/Fashion-spend.PNG” alt=”Hvor mange penge bruger vi på tøj og sko?”/>

Danske mænd og kvinder bruger i snit 500 kr. om måneden på tøj, og prisen er det vigtigste kriterium for 73% af danskerne, når de skal købe tøj.

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/inlineimage/2020-03-10/Fashion-value.PNG” alt=”God værdi for pengene”/>

H&M vurderes bedst på god værdi for pengene (netscore 25) også bedre end Nike (netscore 22) og Adidas (netscore 23), som ellers er danskernes favoritter. Særligt unge på 18-29 år, der forbinder H&M med god værdi for pengene (netscore 32). Der er også en overvægt af kvinder, der forbinder H&M med god værdi for pengene (netscore 29 mod 21 blandt mænd).

63% af danskerne, som har købt tøj i H&M inden for de seneste to år, mener desuden at tøj fra H&M er trendy, og 68% mener det er behageligt at have på. H&M vurderes til gengæld lavere på parametre, som hvorvidt tøjet er unikt i sit design (27%) og er af god kvalitet (36%).

Danskerne har ikke stor tiltro til, at highstreetvaremærkerne producerer tøj på en miljøvenlig måde. Kun to mærker skiller sig ud. Det ene er H&M, som igennem de senere år har taget flere tiltag for at fremme en bæredygtig produktion (alligevel er det kun 23%, der vurderer, at tøj fra H&M er miljøvenligt produceret). Det andet tøjmærke er Mads Nørgaard, som i øvrigt overgår H&M på miljøvenlig produktion. 32% mener, tøj fra Mads Nørgaard er miljøvenligt produceret.

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/inlineimage/2020-03-10/Fashion-consideration.PNG” alt=”Næste køb af tøj”/>

36% af danskerne vil overveje H&M næste gang, de skal købe tøj. Heraf 43% af kvinder og 28% af mænd. Nike på andenpladsen er det mærke flest mænd (37%) vil overveje, næste gang de skal købe tøj tæt fulgt af Adidas, som 35% af mænd vil overveje.

Hvem er det, som overvejer at købe tøj hos H&M?

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/inlineimage/2020-03-10/Profile-Fashion-HM.png” alt=”Hvem er det, som overvejer at købe tøj hos H&M?”/>

H&M har også et medlemsprogram, H&M Club, som danskerne gratis kan melde sig ind i og opnå fordele og rabatter, hver gang de handler hos H&M. 30% af danskerne er tilmeldt H&M Club, og halvdelen (52%) af dem, som overvejer H&M ved næste tøjkøb, er medlemmer. Se også YouGovs whitepaper om loyalitetsprogrammer, og hvad det betyder for købsinteresse og varemærkeopfattelse.

40% af dem, som overvejer H&M, overvejer også at købe hos Vero Moda, næste gang de skal købe tøj.

Hvem er det, som overvejer at købe tøj hos Nike?

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/inlineimage/2020-03-10/Profile-Fashion-Nike.png” target=”_blank”>

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu