ANNONCE

PRM / Nostalgi trender på Spotify: Vi drømmer os tilbage i musikken

16. april 2020 07:48 | Af: Ritzau Info
 

I en tid hvor vi alle stadig er ved at vænne os til en ny hverdag, reagerer vi på forskellige måder og ser nye trends og tendenser vokse frem. Blandt Spotifys lyttere er der en stigende trend mod musik, der bringer en følelse af nostalgi. Derfor har Spotify talt med en af verdens mest ikoniske sangerinder for at høre hendes tanker om udviklingen.

Pressemeddelelse fra Spotify

En tendens som ses på Spotify i øjeblikket er, at vi er blevet mere nostalgiske i vores musikstreaming. Baseret på Spotify streaming i perioden fra den 1.-7. april er der sket en stigning på hele 54% i nye playlister fra brugerne med nostalgiske temaer, og som er fyldt med favoritsange fra de tidligere årtier. Samtidig ses en stigning i andelen brugere, som lytter til musik fra 50’erne, 60’erne, 70’erne og 80’erne.

I Danmark er det særligt Kim Larsens sange fra 80’erne og 90’erne, som oplever en markant stigning i øjeblikket, mens også ABBAs ‘Dancing Queen’ og ‘Vimmersvej’ af Flemming ‘Bamse’ Jørgensen er at finde på listen.

Velkendte hits gør os trygge og sender os tilbage til lykkeligere tider

Hænger det sammen med, at vi føler tryghed ved at lytte til velkendt musik i udfordrende tider? Måske, siger David DiSalvo, som skriver om adfærdsforskning og bl.a. er forfatter til bogen “What Makes Your Brain Happy and Why You Should Do the Opposite”: “For mange af os bringer følelsen af nostalgi os tilbage til tider, hvor vores liv føltes mere simpelt, og vi havde mere kontrol”, forklarer han.

En af de ikoniske artister, som er med til at skabe følelsen af nostalgi og gladere tider, er Cyndi Lauper. Hendes festlige hit “Girls Just Want to Have Fun” var i sidste uge en af de mest streamede 80’er hits med mere end 2,3 millioner streams verden over fra den 1.-7. april. Månedligt har hun mere end 8,5 million lyttere på Spotify, og fra sit hjem i New York City deler hun sine egne perspektiver om nostalgi-trenden:

“Det er enhver artists drøm, at vores musik kan skabe en følelse af tryghed, lykke og inspiration”, siger Cyndi Lauper. “Det er derfor, vi gør, som vi gør; fortæller historier, som man kan relatere til, græde til, grine til, danse og være glad til. Musik symboliserer tid og øjeblikke for mig, så når jeg hører en specifik sang, sender den mig tilbage til netop dét øjeblik”.

Nostalgi-trends på Spotify (baseret på data fra 1.-7. april 2020):

Kontakt:

Amanda Waldås
Head of Consumer PR & Communications Nordics, Spotify
amandaw@spotify.com

Caroline Kjærbye-Thygesen
Mindshare
caroline.thygesen@mindshareworld.com

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/nostalgi-trender-pa-spotify-vi-drommer-os-tilbage-i-musikken?releaseId=13591783

** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu