PRM / Ny europæisk roaming standard skal gøre det nemmere for elbilister

20. september 2018 12:14 | Af: Ritzau Info
 

Det skal være nemmere at køre sin elbil på tværs af europæiske lande. Derfor går ladeoperatøren E.ON sammen med Region Hovedstaden og flere europæiske aktører om at udvikle en ny europæisk standard for roaming. Projektet hedder evRoaming4EU, og der har netop været kick-off i Zoologisk Have i København.

Pressemeddelelse fra E.ON Danmark

I dag findes der ingen fælles standard for roaming mellem ladeoperatører, og de roamingplatforme, som eksisterer, er generelt dyre for operatører at tilbyde roaming igennem. Det hæmmer roaming mellem ladeoperatører i Europa og gør det unødigt besværligt for elbilister at lade sin elbil i forskellige lande. Men det skal der gøres noget ved.

evRoaming4EU-projektet er et samarbejde mellem aktører fra Danmark, Tyskland, Østrig og Nederlandene og går ud på at lette roamingtjenester for elbiler ved brug af den åbne og uafhængige protokol Open Charge Point Interface (OCPI). Protokollen vil gøre det lettere for elbilister at finde ladestandere og priser for opladning i hele Europa. Målet er at gøre det muligt for alle elbilister at lade på alle offentlige ladestandere i EU. Fra Danmark er det Region Hovedstaden og energiselskabet E.ON, der deltager i projektet.

E.ON ejer Danmarks største ladenetværk til elbiler og er i fuld gang med at udvide netværket i resten af Europa. De ser en stor fordel i at deltage i projektet og skabe en åben platform for alle udbydere.

“Vi har ét mål; det skal blive nemmere at være elbilist i Danmark og resten af Europa. Det kræver, at vi hele tiden videreudvikler vores kundeløsninger og teknologi. Vi er allerede i gang med at udbygge en sammenhængende europæisk ladeinfrastruktur, men den nye OCPI-protokol er en væsentlig forudsætning for at nå et modent marked for ladeinfrastruktur. Elbilister skal kunne rejse igennem Europa i elbil med den nødvendige adgang til information, service og opladning. Det bliver ikke bare nemmere, men også billigere at køre i elbil,” siger Tore Harritshøj, administrerende direktør i E.ON.

En åben infrastruktur

Projektet er ét ud af 13 EU-projekter, der har til formål at fremme elektrisk og grøn mobilitet i Europa, og går ud på at udvikle regionale og transnationale pilotprojekter, der samtidig understøtter behovet for et mere integreret europæisk marked for elbilister.

“Region Hovedstaden står overfor store udfordringer i forhold til øget trængsel, støj- og luftforurening. Vi ved, at vi ikke kan investere os ud af denne voksende udfordring og vi må derfor arbejde med alternative metoder og indsatser til at løse dem. Det kræver en ny fleksibel måde at tænke transportplanlægning på, der kan sikre en mere sammenhængende mobilitet for borgere i vores region. evRoaming4EU er en god start for at styrke denne udvikling. Indtil videre har det været for dyrt og ugennemsigtigt for operatører og brugere, men ved at få de forskellige operatører til at samarbejde og åbne deres netværk for roaming, håber vi at ændre dette. Med evRoaming4EU projektet, har vi en mulighed for at være med til at udvikle en åben og uafhængig platform uden tekniske eller regionale begrænsninger, fordyrende mellemled og særlige forpligtelser, der i sidste ende vil gavne borgerne, den grønne omstilling og styrke incitamenterne til en mere grøn transport i hele GreaterCopenhagen,” siger Diana Arsovic Nielsen, Direktør, Center for Regional Udvikling, Region Hovedstaden.

Branchechef for Dansk Elbil Alliance, Lærke Flader, deltog også i tirsdagens kick-off og er ligeledes begejstret for projektet:

“Der er et behov for at accelerere udviklingen af infrastruktur og roamingtjenester til elbilister for at understøtte skiftet til elbil. I Norden har vi et veludbygget ladenetværk, men så snart, at du bevæger dig over grænsen til Sverige, Tyskland eller Norge, kræver det op til flere ladekort til de forskellige udbydere, og det bliver endnu værre, hvis du skal længere sydpå. Derudover er der begrænset information om de offentlige ladestandere, deres placeringer og priser for opladning. Med en åben og uafhængig protokol, som alle udbydere nemt kan tilbyde roaming gennem, bliver det langt nemmere at rejse i sin elbil på tværs af Europa,” forklarer Lærke Flader.

evRoaming4EU er et Electric Mobility Europe (EME) projekt støttet af Europa-Kommisionen. Projektet kører frem til 2020.

Fakta om projektet:

·evRoaming4EU er et EU-støttet projekt og indgår som del af 13 EU-projekter med fokus på elektrisk mobilitet

·Projektet er et samarbejde mellem otte aktører fra Danmark, Tyskland, Østrig og Nederlandene

·I projektet deltager E.ON, Region Hovedstaden, Smartlab, Stromnetz Hamburg, Enio, MRA Electrisch, University of Technology Eindhoven og NKL.

·Ambitionen er at lette roamingtjenester og skabe en åben og uafhængig roaming protokol

·Projektet kører frem til 2020

Læs mere om projektet: www.evroaming4.eu

Læs mere om Electric Mobility Europa: https://www.electricmobilityeurope.eu/

For yderligere information kontakt:

Karen Marie Jensen, Kommunikationschef, E.ON: e-mail: karen.jensen@eon.dk, tlf.nr.: +45 30386181

Charlotte Jespersen, Presseansvarlig, Region Hovedstaden: e-mail: presse@regionh.dk

Kontakt:

Karen Marie Jensen
Kommunikationschef, E.ON
e-mail: karen.jensen@eon.dk
tlf.: +45 3038 6183

Charlotte Jespersen
Presseansvarlig, Region Hovedstaden
e-mail: presse@regionh.dk

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-europaeisk-roaming-standard-skal-gore-det-nemmere-for-elbilister?releaseId=13560885

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu