PRM / Ny undersøgelse: 4 ud af 10 vil ønske de havde mere tid til at lytte til musik

21. november 2018 06:30 | Af: Ritzau Info
 

Musik bringer os i bedre humør, og ifølge en ny undersøgelse vil 38 procent af danskerne ønske, de havde mere tid til at lytte til musik. Hjerneforsker opfordrer til mere lytning uden konstante forstyrrelser.

Pressemeddelelse fra HiFi Klubben

Musik rører vores følelser og bringer os i bedre humør, men i bombardementet af pop-up-beskeder fra sociale medier, nyhedssites og andre invasive arter nedprioriteres lytning og fordybelse ofte. En dugfrisk undersøgelse foretaget af YouGov på vegne af HiFi Klubben viser, at 88 procent af danskerne over 18 år ofte eller meget ofte kommer i bedre humør af at lytte til musik. Undersøgelsen viser også, at 38 procent af befolkningen ville ønske, de kunne bruge mere tid på at lytte til musik, end de gør i dag.

Ifølge hjerneforsker og jazzmusiker Peter Vuust har musik en helt universel påvirkning på mennesker, som alle rammes af, uanset kulturel baggrund eller individuel smag. Hjernen samarbejder med dopaminsystemet, og når musikken spiller, går det op i en højere enhed.

– Musik balancerer det, vi forventer, for eksempel gentagelsen af et omkvæd, med noget, der bryder systemet. Hjernen kan lide det forudsigelige – det sikre, men dopaminsystemet er også gearet til, at vi skal lære nyt. Det belønner os blandt andet, når vi lærer nyt inden for det musikalske system, som vi kender, forklarer Peter Vuust, professor og hjerneforsker på Aarhus Universitet samt docent ved Det Jyske Musikkonservatorium.

Eksperten: Prioriter at lytte

85 procent af videoer på Facebook bliver ifølge branchemagasinet Digiday set helt uden lyd. Derudover høres musik ofte via mobilen, hvor SMS’er, opkald eller pop-up-beskeder gerne afbryder seancen for at tilrane en snas af vores opmærksomhed – tendenser, som Peter Vuust advarer imod.

– Tillad dig selv at lytte et album helt igennem fra start til slut, og sæt dig og lyt til musik uden billeder. Det giver hjernen frit spil til i højere grad at nyde, føle, tænke og fortolke, og det er en stærk påvirkning, musik kan give. Derfor går meget af oplevelsen desværre også tabt, når vi lader det rene lydbillede blive forurenet af billeder, siger Peter Vuust.

Ny tendens – vi vil lytte mere

Som YouGov-undersøgelsen viser, løfter musik humøret hos langt de fleste. Og at mange drømmer om at prioritere musiklytning højere end de gør i dag, kommer ikke som en overraskelse hos HiFi Klubben, der netop har lanceret en kampagne, der opfordrer danskerne til at lytte.

– Vi vil gerne have folk til at overveje, om det er værd at lægge mobilen fra sig og fokusere på, hvad man laver – uanset om det er nærvær med børnene eller tosomhed med pladespilleren, man opnår. I øjeblikket oplever vi faktisk, at folk i stigende grad prioriterer selve lytteoplevelsen, siger Christoffer Arensbach, CEO i HiFi Klubben.

Se kampagnefilmen her – husk lyd: Link til YouTube

Kontakt:

Olav Arnkjær
PR Consultant, Epicent PR
(+45) 78 70 09 21
oar@epicent.dk

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/ny-undersogelse-4-ud-af-10-vil-onske-de-havde-mere-tid-til-at-lytte-til-musik?releaseId=13564273

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu