ANNONCE

PRM / På SDU skaber de studerende deres eget job

3. juli 2020 09:07 | Af: Ritzau Info
 

Iværksættermiljøet på Syddansk Universitet har oplevet en tredobling i antallet af startups over tre år. Siden 2016 har 600 studerende skabt deres egen virksomhed i SDU Entrepreneurship Labs. Erfaringen giver studerende god ballast, uanset om de fortsætter i egen virksomhed, eller de bliver lønmodtagere

Pressemeddelelse fra Syddansk Universitet

I de seneste tre år har omkring 600 studerende skabt deres egen virksomhed iværksættermiljøet SDU Entrepreneurship Labs.

Robotingeniør Yonas Alizadeh er en af dem, der har prøvet kræfter med skabe sin egen virksomhed. Han udviklede app’en Hellow, som nytilflyttede studerende kunne bruge til at aftale at mødes om fx en rundboldkamp eller en grillfest.

– For de fleste kan det virke fjernt at skabe sin egen virksomhed. Hvordan kommer man i gang, og hvordan gør man overhovedet? Jeg lærte først og fremmest, at det ikke er så besværligt at hoppe ud i iværksætterlivet og det at skabe sin egen virksomhed, forklarer den tidligere iværksætter, der i dag er ansat ved robotvirksomheden Kobots.

– Man lærer at tage det meste, som det kommer, hvad enten det drejer sig om oprettelse af et selskab med CVR-nummer, bogføring eller momsindberetning. Derudover har jeg lært, at man kommer langt ved at spørge folk til råds.

Iværksætteri på skemaet

Fonden for Entreprenørskab har opgjort, at iværksætteri i højere grad er en del af undervisningen for SDU-studerende end for studerende på de andre danske universiteter. På SDU stifter 16 % af de studerende bekendtskab med iværksætteri, sammenlignet med 11 % af de studerende på andre universiteter.

Det er ikke kun, når de stifter egen virksomhed, at studerende på SDU kommer i kontakt med iværksætteri. I mange uddannelser er iværksætteri tænkt ind i undervisningen. På SDU er iværksætteri en del af undervisningen på HA-uddannelserne, hvor alle studerende har et entreprenørskabs-fag i første semester.

På HA-linjen Entreprenørskab og Innovation har studerende derudover mulighed for at arbejde en dag om ugen i deres egen virksomhed i fire semestre. Lektor Mette Søgaard er underviser på HA-linjen og forsker i iværksætteri ved Institut for Relationsledelse og Entreprenørskab. Hun har fulgt studerende gennem en årrække, og har set, at der er meget læring at hente i iværksætteriet.

– De studerende bliver mere selvstændige og helhedsorienterede omkring det at drive virksomhed. Og så ser vi, at de bliver realistiske rollemodeller for hinanden på en jordnær måde og inspirerer hinanden til at gå i gang, siger hun.

Fremtidens iværksættere bliver hybrider

Forskningen viser, at det ikke altid er den store succes første gang, en iværksætter starter en forretning. Men på sigt kan erfaringen med at starte en virksomhed gøre det nemmere at forsøge igen.

– Hvor det i dag bliver set som noget stort, hvis man siger sit job op for at starte sit eget, er mindsettet hos de studerende et andet. De unge jonglerer i højere grad mellem at have et job og drive virksomhed, forklarer lektor Mette Søgaard.

– Så vi kigger ind i en fremtid, hvor det at være iværksætter og lønmodtager smelter lidt sammen i en hybrid, fordi det nu bliver mere og mere normalt løbende at skifte mellem de to ting eller måske drive en forretning ved siden af sit job.

Bevidste om at drive forretning

I Sønderborg afholder universitetet og det lokale erhvervsliv konkurrencen Race to the moon, hvor studerende starter virksomheder og kappes om at vinde hovedpræmien for bedste forretningside.

Njal Pettit er chef for Technology Management & Innovation ved Danfoss og en af idemagerne bag konkurrencen. Han har coachet de studerende under forløbet og set dem starte med en ide på et stykke papir for at slutte med en gennemarbejdet ide, som har potentiale til at blive en spændende forretning.

– Jeg oplever, at de studerende får en 360 graders-forståelse for, hvad det vil sige at skabe en forretning. De lærer at overveje, om deres ide er realistisk, om den kan markedsføres og at inddrage stakeholdere og kunder tidligt. Gå på-mod er vigtigt. Det samme er forandringsparathed, siger han.

Danfoss-chefen mener, at kompetencerne er vigtige for alle firmaer, og det derfor er værdifuldt, at studerende møder iværksætteriet under uddannelsen, uanset om en startup bliver til noget eller ej.

– De har oplevet forretningsmæssige udfordringer på egen krop, og det er en fordel, når de kommer ud i erhvervslivet.

Iværksætteren i job

Tre år efter han startede sin virksomhed under studierne og senere lukkede den igen, kan robotingeniør Yonas Alizadeh se, at han drager nytte af sin erfaring fra tiden som iværksætter.

I dag er han ansat som CTO i robotvirksomheden Kobots, der udvikler stemmestyrede robotter til industrien.

– Jeg har brugt erfaringerne fra min iværksættertid i mit nuværende job, for eksempel i forbindelse med, at jeg har ansat praktikanter og nu ansætter til fuldtidsstillinger. Derudover har jeg brugt min faglige erfaring med udvikling af apps, siger Yonas Alizadeh.

Kontakt:

Journalist Stine Charlotte Hansen, tlf. 6550 9016

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/pa-sdu-skaber-de-studerende-deres-eget-job?releaseId=13596369

** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu