ANNONCE

PRM / Regeringens udspil på nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler

8. oktober 2020 08:29 | Af: Ritzau Info
 

Beregningsmodellen bag det nye regeringsudspil til nye bilafgifter straffer plug-in-hybridbiler, der af flere brancheorganisationer ellers anses for at være en vigtig trædesten frem mod transport baseret på ren el. Ifølge Peugeot Danmarks direktør sætter udspillet en kæp i hjulet på den grønne omstilling.

Pressemeddelelse fra Peugeot Danmark

Siden Eldrup-kommissionen d. 7. september i år præsenterede sine anbefalinger til nye bilafgifter, har regeringen ført samtaler med samtlige af Folketingets partier. Det har nu ført til, at regeringen selv har spillet ud med en række konkrete forslag for Folketingets partier i et samlet klimaudspil for vejtransportområdet. Forslag, som skal reducere CO2-udledningen og lægge trædestenene for en større omstilling af vejtransportsektoren.

Men ifølge Peugeot Danmark vil beregningsmodellen bag det nye regeringsudspil til nye bilafgifter straffe plug-in-hybridbiler, der ellers anses for at være den trædesten, der skal bidrage til den grønne omstilling og understøtte udbygningen af ladeinfrastrukturen. I gennemsnit vil plug-in-hybrid-biler stige med 20 % på det danske marked.

“Vi er hos Peugeot Danmark ikke ene om at se plug-in-bilen som et grønnere alternativ til benzin- og diesel-biler. Derfor er det helt sort, at regeringen i deres udspil lægger op til prisstigninger, der uden tvivl vil få folk til fortsat at købe benzin- eller dieseludgaven. Det hænger ikke sammen med den grønne omstilling, som vi vel alle her i landet gerne vil bidrage til,” siger direktør, Joakim Læbo, Peugeot Danmark.

Et konkret eksempel er Peugeots mellemklassebil 3008. En populær bil til familier, der prismæssigt passer godt til mange familier. Her giver regeringens nye udspil en afgiftsstigning på benzinudgaven på ca. 18.000 kr., dieseludgaven på ca. 22.000 kr., mens plug-in-hybridudgaven stiger med 130.000 kr.

Det bliver dyrere at udlede mindre CO2

Hybridudgaven af 3008 udleder 31 gram CO2 pr. km, hvor gennemsnittet for den danske bilpark (2019) er 139 g CO2/km. Men ifølge Joakim Læbo gør udspillet og de nye bilafgifter det umuligt for mange danskere at få råd til en almindelig mellemklasse plug-in-hybridbil. En prisstigning på 130.000 kr. vil ifølge direktøren sætte mange mulige købere af.

“Plug-in-hybridbiler har en markant mindre CO2-udledning målt op imod den konventionelle danske bilpark, der kører på benzin og diesel. Derfor er plug-in-hybridbiler en meget vigtig trædesten i den grønne omstilling på vej mod de rene elbiler,” siger Joakim Læbo.

En plug-in-hybrid som Peugeot 3008 kan køre 63 km på ren el. Det rækker for mange til, at de kan køre på el både til og fra arbejdet – og dermed i høj grad holde den obligatoriske daglige kørsel på ren el.




Regeringsudspillets beregningsmodel

Gennemsnitsbetragtning pr. model / motor samt specifikt på 3008 Allure LTD Hybrid 225 EAT8.

Vejledende udsalgspris 3008 Allure LTD Hybrid 225 EAT8

I dag: = 329.990 kr.

Ny afgift: = 447.500 kr.

Difference: = 117.500 kr.

Model

Drivkraft

Gns nuværende afgift

Gns ny afgift

Gennemsnit af Ændring i afgift

108

Benzin

19.488

30.272

10.784

2008

Benzin

91.485

98.256

6.770

Diesel

80.184

101.581

21.397

208

Benzin

58.777

60.101

1.324

Diesel

43.889

64.059

20.171

3008

Benzin

144.921

162.650

17.730

Diesel

144.965

167.434

22.470

Hybrid, benzin/el (plugin)

47.536

177.731

130.194

308

Benzin

88.660

93.717

5.057

Diesel

77.848

96.692

18.844

5008

Benzin

166.381

188.488

22.107

Diesel

166.523

194.868

28.344

508

Benzin

188.290

206.847

18.557

Diesel

139.165

156.080

16.915

Hybrid, benzin/el (plugin)

30.048

125.418

95.370

Kontakt:

Head of Group PR Hanne Langsig Sørensen tlf.: 21725172 email: hbs@kwbruun.dk

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/regeringens-udspil-pa-nye-bilafgifter-straffer-plug-in-hybridbiler?releaseId=13601645

** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu