ANNONCE

PRM / Regnskab: BLUETOWN har fokuseret forretningen

27. marts 2020 10:00 | Af: Ritzau Info
 

Danske BLUETOWN har netop afleveret regnskab, der viser stærk aktionæropbakning ved fortsat styrkelse af egenkapitalen. Virksomheden har i løbet af året opnået væsentlige forretningsmæssige gennembrud. Coronavirus vil for BLUETOWN være en stor risiko i forbindelse med kortsigtet finansiering.

Pressemeddelelse fra BLUETOWN

Den danske virksomhed BLUETOWN, der er specialiseret i at levere internetforbindelser i udviklingslande, har netop aflagt årsregnskab, der viser en samlet omsætning på 13,8 millioner kroner – en stigning på 48 procent i forhold til året før. BLUETOWN kom ud af 2019 med et resultat på minus 54 millioner kroner. I 2019 har BLUETOWN fokuseret især på forretningen i Indien og Ghana for at dokumentere, at virksomhedens koncepter er finansielt bæredygtige. Samtidig er der sket en restrukturering af organisationen, så der opnås en bedre sammenhæng både driftsmæssigt og økonomisk i forretningen. Selskabets egenkapital var positiv og blev styrket gennem 2019. Samtidig indtræder tre nye medlemmer i virksomhedens bestyrelse heriblandt N.E. Nielsen som ny formand.

– Vores omsætning er steget, men vi kan se at udrulningen af de store infrastrukturprojekter tager længere tid, end vi hidtil har regnet med. Efterspørgslen er der, og vores koncepter fungerer til kundernes tilfredshed, og derfor har vi stor tillid til vores aktiviteter fremadrettet, siger CEO i BLUETOWN, Peter Ib, og understreger:

– Det har været meget vigtigt for os, at vores forretning i Indien kommer ud af regnskabsåret med et positivt resultat, og at virksomheden her er ved at være selvkørende.Med udgangspunkt i dette gennembrud i Indien samt vores model i Ghana baseret på slutbrugerbetaling er vi positive i forhold til at skabe en fokuseret forretningsmæssig succes, hvilket er helt afgørende for at sikre finansieringen af ekspansionen fremover.

Selskabet har planlagt en afgørende finansieringsrunde, der skulle iværksættes i april 2020. Corona-epidemien kan medføre ændringer og forskydning heri på den korte bane, hvilket er en betydelig risiko for BLUETOWNs fremtidige muligheder.

– Vi må se i øjnene, at de finansielle markeder er stoppet op, hvorfor vores kortsigtede finansiering er en betydelig risiko. Vi forventer, at vores ejere i fællesskab vil bakke os op på den korte bane, mens verden finder sine ben at stå på, men det er kritisk for os. Vi vil se frem til krisepakker, der også støtter de innovative og nystartede virksomheder, siger Peter Ib.

Samarbejde med Microsoft

Ligesom Indien er Ghana et højt prioriteret land for BLUETOWN, der her har projekter i samarbejde med både offentlige myndigheder, virksomheder og NGO’er. I august 2019 lancerede virksomheden et netværk af offentlige, soldrevne Wi-Fi-hotspots i byen Aburi, og i september begyndte BLUETOWN i samarbejde med Microsoft at implementere de første af 1200 nye Wi-Fi-hotspots i Ghana – en opgave, der fortsætter i 2020. Samarbejdet med Microsoft er vigtigt for BLUETOWNs fremtidige planer, da det åbner en række forretnings- og finansieringsmæssige muligheder i stor skala.

– Vi har på nuværende tidspunkt etableret cirka 150 Wi-Fi-hotspots i Ghana, og i løbet af 2020 skal vi i samarbejde med Microsoft implementere yderligere 800. I Ghana forventer vi at nå break even, når vi har implementeret mellem 1500 og 2000 hotspots, forklarer Peter ib.

Aktiviteterne i Ghana er kun starten på samarbejdet med Microsoft, der skal udvides til også at omfatte Nigeria og Brasilien, hvilket skal understøtte Microsofts plan om at connecte 40 millioner mennesker inden udgangen af 2022.

– Vi er selvfølgelig meget bevidste om den meget alvorlige sundhedssituation, verden befinder sig i netop nu, og vi forsøger ligesom alle andre at tilrettelægge vores forretning og kapitalisering herefter. Vi tror dog på, at vi – i arbejdet for at forbinde mennesker over hele verden via internettet – vil skabe bedre muligheder for flere til at komme gennem vanskelige situationer i fremtiden, siger Peter Ib, pointerer:

– Helt aktuelt ser vi et stort behov for sundhedsoplysning i de fattige samfund, der forventes at blive hårdest ramt. I samarbejde med FN’s største udviklingsorganisation, UNDP, har vi allerede implementeret en lokal cloud-løsning i Ghana, som nu kan bruges til at give befolkningen fri adgang til informationsvideoer af WHO om COVID-19.

Nye bestyrelsesmedlemmer

For fremadrettet at komplementere BLUETOWNs bestyrelse indtræder Jens Poul Madsen, Jeremy Sparrow og N.E. Nielsen som nye medlemmer af bestyrelsen, hvor N.E. Nielsen indtræder som formand.

Kontakt:

Olav Arnkjær
Senior Relations Specialist, Epicent PR
(+45) 78 70 09 21
oar@epicent.dk

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/regnskab-bluetown-har-fokuseret-forretningen?releaseId=13590609

** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu