PRM / Rejsebureauerne er igen populære

13. juni 2018 07:01 | Af: Ritzau Info
 

Rejsebureauerne har fået et comeback, de færreste troede var muligt. Folk gider ikke længere bøvle med bookingsites og går tilbage til fagfolk, fordi en ferie ikke må fejle.

Pressemeddelelse fra Best Travel

Informationsmængden på internettet har vokset sig uoverskueligt stor, og ferieplanlægning på egen hånd er blevet en stressfuld oplevelse. Derfor vender mange tilbage til rejsebureauerne, hvor de finder tryghed i, at fagfolk ordner det hele.

Antallet af rejsebureauer toppede i 1997, og op gennem nullerne skrumpede tallet til det halve, for det var smart at bruge de nye søgemaskiner og såkaldte Online Travel Agents, der sælger flybilletter og hotelophold. Rådgivning så man stort på, for al nødvendig viden lå som læsning på internettet, og man var vel et moderne og digitalt menneske.

I dag er rejsebureauerne langsomt men sikkert på vej tilbage – ikke altid som butikker i bybilledet, men ofte som kontor- og hjemmebaserede bureauer, hvor et ansigt med et navn er ekspert i flyruter, hoteller og destinationer.

Ved udgangen af 2015 havde Rejsegarantifonden 603 rejseudbydere, og antallet er i dag 658. Bag tallene gemmer sig endnu flere nye rejsebureauer, da en del ældre bureauer i samme periode er lukket. Også Danmarks Rejsebureau Forening bekræfter, at de får flere medlemmer. Her har man succes med iværksætterkurser for opstartende rejsebureauer.

En ferie må ikke fejle

Mange mennesker har dårlige erfaringer med søgninger og bookinger, og de spiller ikke længere hasard med deres ferie. Historierne om mistede flyafgange, elendige hoteller, snyderi med lejebil og andet er mange. Én af de værste, vi har hørt, var om en kvinde, der efter ti timers flyvning og en times bilkørsel nåede frem til det bestilte hotel, som viste sig at være en indhegnet byggeplads.

Et rejsebureau stiller spørgsmål, så planerne går i den rigtige retning – om det er mod strand, kultur, historie, golf, krydstogt, bjergbestigning eller noget helt syvende og særligt. Et rejsebureau strikker et nydefuldt og veloplagt program sammen indenfor budgettet, og det har ofte pakkerejser, som kan justeres til individuelle ønsker.

Hos Best Travel har man travlt som aldrig før. Her siger Jens Fonsbøl: “Vores gæster betaler gerne lidt for, at vi som rejsebureau planlægger alt – og her kan de betale alt på én gang i stedet for at skulle håndtere en masse løse ender selv. Gæsterne værdsætter også vores rejseledere, som ud over en lokal viden varetager mange praktiske detaljer. Vi vælger at tro på, at vores ekspertise er årsagen til vores succes,” siger han.

En ferie er en personlig affære, der ikke kan sammenlignes med køb af brugt køleskab. Et rejsebureau leverer tryghed. Her forstår man ønskerne og kender til oplevelser, de færreste kan google sig til. Rejsebureauet kender den gode familierestaurant, de sjove butikker og den lille kirke. Bureauet klarer alt det besværlige med flybilletter, bagagevægt, et hotelværelse i stueplan, hvis én er gangbesværet, ligesom det tager sig af visum, rejseforsikring, billeje, bestilling af udflugter, entrébilletter og hvad ferien ellers består af. Endelig har man med rejsebureauet et sted at klage, hvis noget mod forventning går i fisk.

Kontakt:

Salgs- og marketingchef Jens Fonsbøl, jf@besttravel.dk

Bureauchef Rune Thomassen, rt@besttravel.dk

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/rejsebureauerne-er-igen-populaere?releaseId=13014694

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu