ANNONCE
Pressemeddelelse fra REMA 1000
Emballagen til REMA 1000s maskinrens er den første af sin art, der kommer ud i dagligvarehandlen. Den er skabt af den danske virksomhed Plastix, der indsamler og omdanner plast fra fiskeindustrien. Emballagen er altså skabt af gamle fiskenet, som bliver indsamlet og anvendt igen i stedet for at blive deponeret på land.
“For REMA 1000 er der kæmpe perspektiver i at bruge genanvendt plast i vores produkter. Plastaffald er en af de allerstørste udfordringer i at skabe en bæredygtig fødevaresektor, og vi er derfor rigtig stolte af, at samarbejdet med Plastix nu fører til den første emballage af sin art,” siger indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000, Anders René Jensen.
Virksomheden Plastix er placeret i Lemvig og producerer genanvendelig plast ud af kæmpestore mængder brugte fiskenet og -reb, der ellers ville blive gravet ned på lossepladsen – eller blive smidt i havet. Fiskenet består af plastfibre, som er den mest vanskelige type plast at genanvende, og der er derfor store perspektiver i den teknologi, Plastix har udviklet. Emballagen til REMA 1000 er det første produkt i dagligvarehandlen, der er skabt af plastgranulat fra Plastix.
“Det her er et kæmpe gennembrud. Vi har knoklet i syv år, og selvom vi får mange lovende ord med på vejen, står vi også med et produkt, der er nyt og anderledes. Produkter af genanvendt plast er ikke begrænset til kun at være smukke designvarer. Det bliver for alvor meningsfuldt at indsamle og genanvende plast, når vi bruger det i de produkter, vi møder til hverdag. Det her er vejen frem for både vores klode og for dansk økonomi, og derfor er vi rigtig glade for samarbejdet med REMA 1000,” siger CEO i Plastix, Hans Axel Kristensen.
Opgør med en perfekthedskultur
Den nye type emballage lægger op til en ny tankegang hos både detailbranchen og kunderne. For når grønne fiskenet bliver smeltet om, er der ikke garanti for en ensartet farve. Den grønne farve kan variere fra produktion til produktion, og det er et opgør med en kultur i detailhandlen:
“Detailbranchen har historisk set været med til at skabe en forventning hos kunderne om, at varerne er ens og at ting skal se perfekte ud. Det gør vi op med nu. Vi er egentlig ikke bekymrede for, om kunderne tager godt imod flasken. Men det betyder, at vi skal ændre tankegang i branchen,” siger indkøbs- og marketingdirektør i REMA 1000, Anders René Jensen.
Det er en udvikling man genkender hos Danmarks førende miljøorganisation indenfor plastik:
“Som forbrugere skal vi vænne os til, at emballage ikke altid er fabriksny og fuldstændig identisk. Ligesom vi er vant til med den gammeldags ølflaske i glas. Denne slags “uperfekte” og bæredygtige produkter er helt sikkert en trend vi kommer til at se mere af i den kommende tid,” siger administrerende direktør i Plastic Change, Louise Lerche-Gredal.
Det er også tydeligt hos Rema 1000, der har flere lignende produkter på vej.
“Vi sælger langt over 100.000 flasker maskinrens om året, og vi ser store muligheder i at bruge fiskenet fra Plastix til andre produkter,” siger indkøbs- og marketingdirektør Anders René Jensen.
Det er REMA 1000s mål, at samtlige kædens egne mærkevarer er emballeret i genanvendte materialer ved udgangen af 2023. Den nye type emballage er netop kommet på hylderne i Rema 1000-butikker landet over og skal i øvrigt sorteres sammen med almindeligt plastaffald.
Fakta om emballagen:
Fakta om Plastix:
Fakta om Bollerup Jensen:
Kontakt:
Kommunikationschef Jonas Schrøder tlf.: 21640770 email: jos@rema1000.dk
Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/rema-1000-lancerer-emballage-af-genbrugte-fiskenet?releaseId=13592750
** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **
ANNONCE