ANNONCE

PRM / Sådan sikrer europæiske virksomheder sig en lederskabsposition i 2025 – Se BDO’s European Survey

12. februar 2020 13:22 | Af: Ritzau Info
 

BDO har undersøgt, hvordan europæiske erhvervsledere reagerer på disruption og opnår konkurrencefordele i et foranderligt marked.

Pressemeddelelse fra BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Europæiske virksomheder er i et vanskeligt makroøkonomisk landskab. I løbet af de sidste fem år er den europæiske økonomi i gennemsnit vokset med mindre end to procent om året. Ser man på den nærmeste fremtid, forventes der en beskeden BNP-vækst på kun 1,4 procent om året i 2020 og 2021.

Så hvordan vil virksomheder fortsætte med at trives og vokse? BDO’s nye undersøgelse afslører, at europæiske virksomheder stadig sætter en ambitiøs vækstdagsorden med øget fokus på transformation.

BDO gennemførte undersøgelsen blandt 215 erhvervsledere fra syv europæiske markeder; Belgien, Danmark, Tyskland, Italien, Norge, Spanien og Storbritannien.

Undersøgelsen afslører, at europæiske virksomheder har betydelige vækstplaner på trods af udfordringerne.

Fem centrale pointer

Fem helt centrale pointer bekræfter konklusionen om, at europæiske virksomheder skal være forberedte på forandring som en del af en ny virkelighed. På agendaen er:

  • aggressiv vækst
  • væksten realiseres gennem strategisk investering
  • global ekspansion forventes
  • at være klar til at tackle kritisk risiko
  • at virksomhedsledere tager bæredygtighed seriøst.

BDO’s administrerende direktør for EMEA-regionen (red. Europa, Mellemøsten og Afrika), Trond-Morten Lindberg, kommenterer: “Virksomhedsledere forventes at kunne navigere i de nye udfordringer; de nye teknologier, men også fremtidens dagsorden på arbejdspladsen, miljøspørgsmål og bæredygtighed. Med tiltagende dræning af vores naturlige ressourcer synes en ubegrænset økonomisk vækst fra år til år ikke længere at være muligt, som man tidligere antog. Og den yngre generation – morgendagens nye talent – forventer især at se bæredygtighed sat på dagsordenen blandt beslutningstagerne.”

Tre strategiske investeringsområder kan give vækst: Talent, teknologi og innovation

Virksomhedsledere er opmærksomme på behovet for at bevare dynamik, iværksætterånd og evnen til hurtigt at reagere på nye markedsmuligheder. Hvordan virksomheder stræber efter at vækste er hermed revolutioneret; idet talent, teknologi og produktinnovation er de tre prioriterede områder for investering og transformation. Det er disse elementer, som lederne siger, vil drive deres fremtidige succes.

Trond-Morten Lindberg siger: “Hvis talent er et prioriteret investeringsområde, er det bydende nødvendigt, at vi klart forstår alle generationsforskelle, og hvad den nye generation forventer af deres arbejdsgivere, så enhver medarbejder uanset alder føler sig engageret. Medarbejdere søger formål og mening, og især den yngre generation vil se gevinster i form af effektivitet via digitalisering og teknologi. Ligeledes forventer den yngre generation, at disse gevinster vil blive investeret i forbedret balance mellem arbejdsliv, bæredygtighed og øgede klimaforanstaltninger samt i at sikre ligestilling.”

Mulighed for transformation – business as usual er ikke vejen

For at gennemføre de næste fem års ambitiøse planer, forventer de forretningsledere, der deltager i undersøgelsen, at der foretages transformerende ændringer i deres forretningsforløb og interne funktioner. 54 procent siger, at det er nødvendigt med transformationsændringer inden for deres it- og teknologifunktioner. Det er i overensstemmelse med deres forretningsprioriteter; at opnå vækst gennem digitalisering og innovation af virksomhedernes produkt- og servicetilbud.

Europæiske forretningsledere anerkender, at “business as usual” ikke længere vil være den rigtige strategi for at nå de aggressive vækstambitioner. I stedet er det nødvendigt med reel ændring for at genoverveje forholdet til kunder, arbejdsgivere og andre eksterne partnere.

Vær modig – stil spørgsmål

BDO’s administrerende direktør for EMEA landene Trond-Morten Lindberg konkluderer: “For at tackle de mange udfordringer, der ligger foran os, skal en leder turde stille modige spørgsmål og være parat til at skabe en kultur, der opfordrer andre til ligeledes at stille spørgsmål både i og uden for bestyrelsesrummet. Han eller hun skal bevidst aktivere forskellige interessentgrupper. Lederne skal henvende sig til den yngre generation og lytte til deres uvildige tanker og forslag. At anerkende nye ideer fra de første digitalt indfødte vil utvivlsomt føre til interessante debatter og bringe reel merværdi til bestyrelsesrummet og dermed til virksomhederne.”

10 spørgsmål

Undersøgelsen, som BDO lancerer, førte til en liste med 10 spørgsmål, som virksomhedsledere skulle gennemgå og diskutere, for at positionere deres virksomheder som markedsledende i 2025.

De 10 vigtige spørgsmål er på side 21 i rapporten, der kan tilgåes her via linket.

Kontakt:

Chief Marketing & Communications Officer Jeppe Schyth Olsen tlf.: +4541961960 email: jsc@bdo.dk

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/sadan-sikrer-europaeiske-virksomheder-sig-en-lederskabsposition-i-2025—se-bdos-european-survey?releaseId=13588071

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu