ANNONCE

PRM / Stadig flere patienter og pårørende bruger ‘Patientguiden’ fra Region Hovedstaden

6. november 2020 07:00 | Af: Ritzau Info
 

Over 35.000 bruger hver måned ‘Patientguiden’, der gør det nemmere for patienter og pårørende at følge et undersøgelses- og behandlingsforløb fra første symptom til man er hjemme igen.

Pressemeddelelse fra Region Hovedstaden

Patienter og pårørende bruger i stigende grad ‘Patientguiden’, der er et digitalt opslagsværk, til at finde svar på spørgsmål og få gode råd om deres forløb i sundhedsvæsnet.

Hver måned besøger over 35.000 danskere ‘Patientguiden’, og det er mere end en fordobling af besøgstallet siden begyndelsen i efteråret 2019.

Det viser nye tal fra Region Hovedstaden, som står for udvikling af Patientguiden. Ifølge Sophie Hæstorp Andersen, regionsrådsformand, kan Patientguiden gøre livet lettere for patienter og pårørende:

– Det kan være kompliceret at være patient og pårørende i sundhedsvæsnet, for der er ofte mange skift mellem læge, hospital og kommune. Derfor har vi lavet Patientguiden, som har samlet al relevant information og vejledning for patienter og pårørende på ét sted, siger hun og tilføjer:

– Patientguiden er noget af det, vores patienter og de pårørende har brug for – fx huskelister og redskaber, der kan lette samtalerne, hvad enten det er med ens egen læge, hospitalet eller kommunen. Det gør Patientguiden til noget helt særligt, og den er med til at gøre vores vision om at skabe et mere menneskeligt sundhedsvæsen til virkelighed.

75 procent tilfredse med Patientguiden
“Hvordan husker jeg alle vigtige spørgsmål til en lægesamtale? Hvilke rettigheder har jeg, når jeg bliver undersøgt og behandlet i sundhedsvæsnet, og hvor finder jeg viden om genoptræning efter udskrivelse fra et hospital?” Det er nogle af de spørgsmål, Patientguiden kan hjælpe med svar på og give gode råd om. En af de pårørende, der har brugt Patientguiden er Palle Lundstrøm, der har fundet gode råd til at håndtere sygdom i familien:

– Jeg ville ikke trætte min familie med mine spørgsmål og bekymring. Derfor søgte jeg information på Patientguiden. Den er nem at bruge og forstå. Jeg har tidligere oplevet, at fx journaler kan være vanskelige at forstå, men der er Patientguiden meget lettere at gå til”, fortæller han.

Generelt er brugerne af Patientguiden meget tilfredse, for ifølge en undersøgelse siger 75 procent af de adspurgte, at Patientguiden er god eller meget god, og at den hjælper dem med at finde ny viden, og i det hele taget med at finde rundt i sundhedsvæsenet.

Fakta om Patientguiden

  • Godkendt af over 60 fagfolk fra hospitaler, kommuner samt patienter og pårørende
  • 18 foldere og huskelister og gode råd til at printe ud til samtaler med læger
  • Patienter søger bl.a. på angst, transport, patientvejleder, indlæggelse og aflysning
  • Find Patientguiden, der ligger på hospitalernes og regionens hjemmesider.

Yderligere
Kontakt regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen via pressetelefonen 70 20 95 88

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/stadig-flere-patienter-og-parorende-bruger-patientguiden-fra-region-hovedstaden?releaseId=13603682

** Ovenstående pressemeddelelse er videreformidlet af Ritzau på vegne af tredjepart. Ritzau er derfor ikke ansvarlig for indholdet **

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu