PRM / Talentkamp i Struer: Store virksomheder vinder kampen om de faglærte talenter

9. juli 2018 07:30 | Af: Ritzau Info
 

Små- og mellemstore virksomheder står til at tabe kampen om faglærte talenter. Karina Petersen fra XL-BYG i Struer valgte den lokale kædeforretning efter endt elevtid. Logisk, da kæderne investerer mest i de unges uddannelse, siger fagskolerne.

Pressemeddelelse fra XL-BYG

22-årige Karina Petersen er faglært handelselev. Dermed tilhører hun en af de faggrupper, der bliver mangel på i fremtiden. Da hun for to år siden afsluttede sin elevtid ved Tømmergaarden A/S XL-BYG i Struer var hun ikke i tvivl om, at hun gerne ville fortsætte i forretningen.

– De gav mig et stort ansvar og investerede ekstra megen tid og ressourcer i min oplæring. Derudover havde forretningen en oplæringsansvarlig, som havde reserveret tid til mig og de andre elever, så der var nogen at spørge om de svære ting. Alt det har gjort, at jeg elsker mit job i dag. Jeg var ikke fortsat, hvis jeg bare var blevet sat til at fylde hylder op og overladt til mig selv, siger Karina Petersen, der i dag er Proffcenter sælger og har ansvar for flere håndværkskunder og vareområder.

Kæderne har åbnet for budgetkassen

Ifølge landets to fagskoler, Handelsfagskolen i Odder og Business College Syd, der tilsammen uddanner tæt ved 7.000 unge om året indenfor kontor, handel og detail, er det i dag i udpræget grad de kæder, der investerer tid og penge i elevernes uddannelse, som løber med talenterne.

– Indenfor tre år har vi oplevet en markant stigende interesse fra kæderne. De ved, at der bliver mangel på faglært arbejdskraft på vores felt, og de sætter mange ressourcer af til at videreudvikle de unge mennesker, som bliver elever hos dem. Det giver pote for kæderne, da vores talenter naturligvis gerne vil være et sted, hvor man interesserer sig for deres udvikling, siger teamkoordinator og underviser Claus Christensen fra Handelsfagskolen i Odder.

En nødvendig investering

HR-chef Liselotte Christensen fra XL-BYG oplyser, at XL-BYG inklusive marketingsudgifter på tre år har firdoblet det beløb, de bruger på at tiltrække og uddanne elever. I dag tilbyder de ekstra uddannelse, lokale oplæringsansvarlige, karriereplan, sociale netværk med arrangementer for kædens elever, elevpriser til de bedste elever og sociale medier målrettet eleverne

– Vi kan hurtigt blive enige om, at der er alt for få unge mennesker, der går den faglærte vej i Danmark og får et job, som de kan vokse i menneskeligt og videreuddanne sig fra. Men det er et politisk område. Jeg forholder mig til, at vi skal være førende på rådgivning til professionelle, og derfor har vi med stor succes gjort de nødvendige investeringer, siger hun.

Det samme har køkkengiganten Nobia, der står bag kendte mærker som HTH, Invita og uno form:

– Vi er førende i branchen, og har ikke råd til at gå efter mellemvaren på medarbejdersiden bare fordi der er færre talenter. Vi har med succes skruet op for indsatsen og tilbyder eget akademi, lokale oplæringsansvarlige, virksomhedsbesøg i udlandet og messer og faglige events, siger Freddy Kloster Nielsen, Head of Training and Development hos Nobia Denmark A/S.

Kontakt:

Karina Petersen
Proffcenter sælger, Tømmergaarden A/S XL-BYG I Struer
(+45) 96 84 25 21
kape@tmg.dk

Liselotte Christensen
(+45) 87 45 41 02
(+45) 27 80 07 11
llc@xl-byg.dk

Freddy Kloster Nielsen,
(+45) 72 14 76 30
(+45) 40 61 97 23

Jakob Brandt, SMVdanmark
(+45) 32 63 03 04
(+45) 24 25 27 27

Claus Christensen
Handelsfagskolen i Odder
(+45) 21 62 61 36
(+45) 86 54 17 00

Læs hele pressemeddelelsen på Via Ritzau her: https://via.ritzau.dk/pressemeddelelse/talentkamp-i-struer-store-virksomheder-vinder-kampen-om-de-faglaerte-talenter?releaseId=13171298

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu