ANNONCE

Prisstigning på Metro vil skræmme passagerer væk

27. september 2019 07:17 | Af: Uffe Dahl, newsbreak.dk - mail: redaktion@newsbreak.dk

Metroselskabet må vinke farvel til 3,8 mio. rejser som følge af såkaldt kvalitetstillæg. 3 ud af 10 kr. fra tillægget ender med at lappe hullet efter flugten.

Prisstigning på Metro vil skræmme passagerer væk
Københavns metro åbner på søndag Cityringen - med et nyt ekstratillæg på billetprisen. Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix)

Når Københavns metro med åbningen af Cityringen på søndag indfører et ‘kvalitetstillæg’ på gennemsnitligt en krone pr. rejse, vil det få passagererne til at flygte i en sådan grad, at det udhuler indtægterne fra tillægget, skriver Ingeniøren.

Det lovbestemte tillæg skal hjælpe med at betale for den 25 milliarder kroner dyre ringlinje, men et notat, som konsulentfirmaet Incentive har udarbejdet for Metroselskabet, viser, at tillægget får 3,8 millioner passagerer til at fravælge metroen i 2025. Det svarer til et fald på 2,5 procent.

Artiklen fortsætter under videoen

Metroselskabet har ikke selv beregnet, hvor stor en procentdel af indtægterne fra tillægget, der går til at dække tabet fra de udeblevne passagerer, men Ingeniøren har på baggrund af selskabets budgetter estimeret, at det drejer sig om godt en tredjedel – i runde tal 50 ud af godt 150 millioner kroner.

Også tab på tillægget

To transportforskere, Mogens Fosgerau fra Københavns Universitet og Otto Anker Nielsen fra DTU, anser Ingeniørens estimat for at være det bedste, som det er muligt at udarbejde ud fra offentligt tilgængelige data.

Samtidig viser et overslag, som professor Mogens Fosgerau har udarbejdet for Ingeniøren, at både DSB og Movia også vil tabe på metro-tillægget – en konsekvens, der ikke er med i de officielle budgetter for metroen.

Professoren anslår tabet for DSB og Movia til at være ca. halvdelen af de omkring 100 millioner kroner, som Metroselskabet netto får i kassen årligt fra tillægget.

Ikke gennemtænkt

Da metro-tillægget samtidig ødelægger de ellers ens priser for tog, bus og metro i hovedstaden, får det transportforskerne til at kritisere, at det forringer den kollektive trafik for at skaffe, hvad der er i det store billede er småpenge.

– Det virker ikke særlig gennemtænkt, siger Mogens Fosgerau til Ingeniøren.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) afviser, at pristillægget får samfundet til at miste værdi af sin investering i Københavns metro. Han kalder tillægget en forudsætning i Metroselskabets langtidsbudget, der “sikrer afdragelse af selskabets gæld frem mod 2065”.

Kilde: Ingeniøren

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu