Regninger: Sådan er du stillet

28. februar 2020 22:10 | Af: Majken Munk Nielsen, mn@newsbreak.dk

I løbet af et år får du formentlig mange regninger ind af døren eller i din digitale postkasse. Men hvordan er du egentlig stillet ved disse regninger?

Selv om det ikke altid er skægt at betale sine regninger, så er det et nødvendigt onde, som de fleste danskere udøver på nærmest daglig basis.

Men hvad sker der egentlig, hvis du ikke har fået en regning tilsendt, eller hvis du er glemmer at betale regningen rettidigt?

Artiklen fortsætter efter videoen

Der er ifølge Konkurrence- og Forbrugsstyrelsen mange ting at holde styr på, når det kommer til regninger.

I galleriet kan du blive meget klogere på din rettigheder vedrørende regninger.

Hovedreglen: Betal nu

Én af de ting, du ligeså godt kan starte med at forstå, når snakken falder på regninger er, at du som hovedregel faktisk skal betale for en vare eller en ydelse, samtidig med at du modtager den.

Oftest oplever de fleste, der eksempelvis har haft besøg af håndværkere, at regningen for det nye badeværelse først kommer dage efter, at badeværelset er færdigt.

Men hvis ikke man har aftalt netop det, så skal vinduespudseren, automekanikeren tømreren eller tilsvarende have betaling med det samme, de har udført et stykke arbejde.

Overhold fristen

Hvis du så har lavet en aftale om at modtage en regning, så skal du notere dig datoen for betalingsfrist. Den skal du nemlig overholde.

Datoen er angivet på regningen som sidste rettidige indbetalingsdato. Altså har man betalt til tiden, hvis man har betalt eller overført pengene den sidste dag. Pengene behøver ikke at være endt hos modtageren på datoen for betalingsfristen.

Betalingen er for sen, hvis du har betalt regningen efter datoen for betalingsfristen.

Hvis der ikke står en dato for betalingsfrist, er fristen som hovedregel senest 30 dage efter, at regningen er blevet afsendt. Det gælder også selv om, du ikke modtager regningen lige efter, at den er sendt.

Ingen regning

Hvis du ikke har modtaget en regning, så tænker du nok, at det er svært at betale den. Men det er altså dig, der står med håret i postkassen, hvis regningen ikke er betalt.

Som udgangspunkt har du altid selv ansvar for at få regninger betalt, når du har erhvervet en ydelse. Skulle du ikke have modtaget en regning, girokort eller lignende, så skal du selv opsøge at få tilsendt en regning.

Hvis regningen er afsendt men gået tabt i posten, så kan du risikere at ende med at betale rykkergebyrer.

Her er det også vigtigt at huske på at give besked, hvis man flytter adresser, så man ikke risikerer, at regningerne bliver sendt til den forkerte adresse.

I galleriet ovenfor kan du lære endnu mere om, hvordan du er stillet i forhold til regninger.

x
Del din kommentar
Forsiden lige nu