Rekordmange oplever samme problem med fly

21. februar 2020 14:26 | Af: Ritzau Fokus

Antallet af klager over aflysninger, afvisninger og forsinkelser på fly er steget eksplosivt det seneste år.

Kurven for klager over aflyste fly, forsinkelser og boardingafvisninger har kurs mod himlen.

Fra 2018 til 2019 er antallet af klager fra private og privatklagefirmaer steget med 34 procent. Det viser en aktindsigt, som Gjensidige Forsikring og Gouda Rejseforsikring har indhentet fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

– Vi skandinaver rejser mere, end vi har gjort hidtil, og det tror jeg er en del af forklaringen, siger Dan Kjølhede Laursen, som er direktør i Gouda Rejseforsikring, og fortsætter:

– Der er også en stigning i selvplanlagte rejser, hvor man selv stykker det sammen legoklods for legoklods. Og det betyder, at man ikke kan gå til et rejsebureau, men selv skal håndtere det, der er gået galt.

Artiklen fortsætter under videoen

Alene klager over aflysninger af fly er steget med 80 procent på et år.

Men faktisk kender mange slet ikke deres rettigheder. En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk fra 2019 viser for eksempel, at otte ud af ti ikke er klar over, at hvis en rejse er forsinket mere end fem timer, skal europæiske flyselskaber tilbyde at refundere billetten.

– Flyselskaberne er forpligtet til at give passagererne deres rettigheder på skrift, men kun fire procent har oplevet det i situationen, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Er du i tvivl om dine rettigheder, har Forbrugerrådet Tænk lavet en beregner, hvor du kan se, hvad du har ret til af kompensation, erstatning eller forplejning.

– Der kan man tjekke, om man har en god sag, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Hjælp, kuponer og overnatning

Når du oplever problemer med aflysning, overbooking eller forsinkelse, skal du i første omgang klage til flyselskabet.

Står du i lufthavnen, og flyet er aflyst, forsinket, overbooket, eller der er problemer med bagagen, skal du finde en repræsentant i lufthavnen og derigennem få hjælp til en eventuel ombooking, madkuponer eller hotelovernatning.

Er der tale om aflysning eller forsinkelse, som berettiger dig til kompensation eller refundering af udgifter, skal du klage skriftligt. Og du mister ikke retten til at klage, selv om du ikke gør det på dagen.

Men selv om du har en god sag, skal du væbne dig med tålmodighed.

– Flyselskaberne giver tit afslag, selv om der ikke er grund til afslag, fortæller Vibeke Myrtue Jensen.

– Hvis man får afslag, men man mener, at man har en god sag, så opfordrer vi til, at man klager til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. Det er den officielle klagevej, og det er gratis, siger hun.

Du klager til styrelsen på hjemmesiden flypassager.dk.

Kilde: undersøgelse af forbrugernes flyrettigheder foretaget af Forbrugerrådet Tænk i 2019

x
Del din kommentar
Forsiden lige nu