ANNONCE

Så du det? Basketball-ikon bærer dansk design

22. maj 2020 11:02 | Af: Majken Munk Nielsen, mn@newsbreak.dk

I den omtalte Netflix-dokumentar om The Chicago Bulls repræsenterer Michael Jordan et særligt dansk produkt.

Hver mandag har streamingtjenesten Netflix frigivet nye episoder af dokumentaren The Last Dance, der handler om basketballholdet The Chicago Bulls’ sidste sæson med træneren Phil Jackson.

På holdet spiller flere ikoniske basketballspillere som Dennis Rodman og Scottie Pippen, men holdets ubetinget største stjerne er legenden Michael Jordan.

Flere gange viser han sig med noget helt særligt, vi som danskere kan være ekstra stolte af.

Sætter pris på dansk design

I dokumentaren bliver man taget tilbage i tiden med flere af de fremtrædende personager heriblandt – naturligvis – Michael Jordan. Dermed har det været muligt for seerne at se med, da han gjorde sin entré på The Chicago Bulls i midten af 1980’erne og frem til 1998, hvor han og de øvrige spillere er en del af den sidste sæson med Phil Jackson som træner. En sæson der bliver døbt The Last Dance.

Der er mange spændende tilbageblik. Men set med danske briller, så er det særligt de første år af 1990’erne, hvor der dukker en vild detalje op.

For flere gange kan basketball-ikonet ses med nogle bestemte hovedtelefoner på. Og det er her Danmark kommer ind.

For hovedtelefonerne er produceret af den danske virksomhed Bang og Olufsen. Og det betyder forsat en del for virksomheden at se så stort et ikon med deres produkt på.

– Ja, det er helt korrekt. Det er modellen, der hedder Form 2, som blev lanceret i 1985, siger Head of Global PR hos Bang og Olufsen Allan Fatum til Newsbreak.dk og fortsætter:

– Det giver da en vis stolthedsfølelse, når vi kan se, at stjerner sætter pris på dansk design og craftmanship.

Købt af egen vilje

Det er ikke kun Michael Jordan, der har haft øjne for, hvor ikoniske Form 2-hovedtelefonerne faktisk er. For på Museum of Modern Art, MoMA, i New York er netop de hovedtelefoner en del af den permanente udstilling.

Modellen blev designet i 1983 af den canadiske industrielle designer Steve McGugan. Det var dog ikke lige en model, der ved første øjekast blev taget godt imod af B&O-chefen Jens Bang, der afviste, at modellen skulle laves. Et år senere vendte Jens Bang tilbage til Steve McGugan og spurgte til modellen, fordi den danske virksomhed nu var klar til at sætte den i produktion.

Efter mere end 30 år på markedet – hvor hovedtelefonerne er blevet opdateret et par gange undervejs – blev Form 2 taget af i 2018.

Selv om det ofte er kendt i sport, at meget af det stjernerne bærer, er sponsoreret, så er det ikke tilfældet med hovedtelefonerne.

– Jeg går ud fra, at man vidste det dengang, for vi ser jævnligt, at stjerner bruger vores produkter, siger Allan Fatum og understreger, at der ikke har været tale om en kommerciel aftale med Michael Jordan:

– Vi laver ikke store sponsoraftale. Vi ser, at stjerner med hjertet vælger at bruge vores produkter, og det er et kæmpe boost, siger han.

Øger omsætningen

Der er ingen tvivl om, at Michael Jordan har sat en vis standard inden for salg af merchandise. De fleste har formentlig i løbet af deres tid hørt om Nike-skoene Air Jordan, som netop basketballspilleren står bag. En sko der fortsat bliver produceret i dag mere end 20 år, efter han stoppede karrieren.

I forbindelse med udgivelsen af den 10 episoder lange Netflix-dokumentar har man set en kæmpe stigning i salget af Michael Jordan merchandise på 5000 procent, skriver DR.

Det er da også et velkendt faktum hos B&O, men det er svært direkte at måle, om Michael Jordan har haft indflydelse på salget af netop Form 2. Dog er lignende set med andre Bang og Olufsen produkter.

– Jeg kender til et par eksempler på det. I Spanien havde en spansk influencer købt vores A9-højttaler til sin mand i gave og delt det med sit following. Det kunne man se på salget, siger Allan Fatum.

B&O er et populært mærke blandt flere stjerner. Allan Fatum fortæller, at popstjernen Justin Bieber, fodboldspilleren Christiano Ronaldo og musikeren Sam Smith – for at nævne nogle – er blevet set med B&O-produkter.

Hvis du selv vil have mulighed for at få fingre i de samme hovedtelefoner som Michael Jordan – altså Form 2 – er du nødt til at købe dem brugt.

ANNONCE

x
Del din kommentar
Forsiden lige nu