Sådan håndterer du et klamt sommerhus

28. juni 2019 15:52 | Af: Nicklas Skyum Clausen, nc@newsbreak.dk

En sommerhusferie kan være lykken - men også det modsatte.

Del:

Lejer man et sommer- eller feriehus, forventer man, at det bare spiller.

Men sådan er det desværre ikke altid. I en pressemeddelelse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fortæller de, at klager over manglende rengøring af sommerhuse fylder godt op hos Ankenævnet for Feriehusudlejning.

Møder du op til et beskidt sommerhus er det første du skal gøre dog ikke, at sende en klage afsted:

”Det er selvfølgelig utilfredsstillende, hvis sommerhuset ikke er rengjort ordentligt ved ankomsten. Men det betyder ikke nødvendigvis, at det er så ubeboeligt, at du straks kan hæve lejemålet og få dine penge igen. Kontakt i stedet udlejeren, og giv denne mulighed for at løse problemet,” siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Får udlejerne ikke mulighed for at rette op på fejlene står man nemlig meget skidt i en klagesag, lyder det.

Det er dog muligt at få medhold, lyder det i pressemeddelelsen:

“I en anden sag vurderede Ankenævnet for Feriehusudlejning, at feriehuset var behæftet med væsentlige mangler. Madrasserne var plettede, fryseren var tilfrosset og fliser i poolområdet var brudte. Da udlejeren ikke kunne hjælpe med at løse problemet med det samme, kunne forbrugeren hæve lejemålet og få tilbagebetalt lejebeløbet.”

Jan lejede ulækkert sommerhus

I sommeren 2018 bragte Newsbreak.dk historien om Jan Frandsen, der lejede et beskidt sommerhus i Løkken. Billeder af sommerhuset kan ses i galleriet over artiklen.

Artiklen fortsætter under videoen

Her fik den utilfredse sommerhuslejer netop at vide, at han kunne kontakte Ankenævnet for Feriehusudlejning:

– Hvis man er utilfreds med håndteringen kan man klage over den. Så bliver den vurderet af en tredjepart, siger Thorkild Carøe, chef for kundeservice i København, til Newsbreak.dk.

Han understreger, at der ofte findes en forståelse mellem lejer og det lokal Dancenter-kontor, men når det ikke er tilfældet, er det altså muligt at gå videre i systemet.

– Så finder vi normalt en løsning, siger kundechefen.

Hvis den stadig ikke er tilfredsstillende har Jan Frandsen en mulighed mere; nemlig at gå videre til Ankenævnet for Feriehusudlejning.

– Som forbruger er man ret godt beskyttet, siger Thorkild Carøe.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu