ANNONCE
Hvis du vil passe på din bil, nærmere bestemt bremserne på bilen, bør du ofte bremse hårdt op. På den måde kan du undgå fremtidige dyre operationer. Det skriver Applus Bilsyn i en pressemeddelelse.
Og det er ikke kun bremserne, der har godt af, at bilen kommer op i fart, og ned igen. Bilens motor danner slet og ret sod af for langsom kørsel, og derudover er der altså fare for, at der opstår rust på bremserne, hvis chaufføren ikke træder igennem på bremsepedalen i ny og næ.
– I Applus’ synshaller ser vi mange biler med rust på bremserne på grund af for let bremsning. Rusten opstår typisk på biler over fire år. Især på biler, som primært kører korte ture, og hvor føreren sjældent bremser hårdt, siger kvalitetschef hos Applus Bilsyn, Paul Christensen, i pressemeddelelsen.
Det betyder ikke, at du skal ændre radikalt på din kørsel og i fremtiden accelerere voldsomt op og bremse hårdt ned under hver en tur. Men noget bør du gøre.
– For at undgå rust på bremserne skal man fra tid til anden foretage en kraftig, men kontrolleret opbremsning. Naturligvis et sted hvor man ikke generer den øvrige trafik. På den måde bliver alle bremser aktiveret. Man fjerner urenheder og begyndende rust på og i bremserne, siger Paul Christensen i pressemeddelelsen.
Husker du at følge dette råd vil du, ifølge Applus Bilsyn kunne reducere omkostningerne på at have din bil. Bliver dine bremser først rustne, og bliver det ikke behandlet, skal de på et eller andet tidspunkt udskiftet, og nye bremser koster gerne mellem 3.000 og 5.000 kroner plus eventuel arbejdsløn at få skiftet.
Med andre ord er det en god idé at lade bremserne vise, hvad de kan, når forholdene ellers tillader det.
ANNONCE