ANNONCE

Se listen: 10 tegn på at du mangler mineraler

1. november 2020 12:56 | Af: Jeppe Bjerre Trans, jt@newsbreak.dk

Får du nok mineraler i hverdagen? Her er tegnene, du bør være opmærksom på.

Har du tjekket op på, om du lider af mineralmangel?

Selv gennem en varieret kost, kan man komme til at mangle mineraler, og derfor blive nødt til enten at omlægge sin kost en smule – eller tage mineraltilskud.

Ifølge Sundhed.dk kan der være flere grunde til, at man ikke får nok vitaminer og mineraler gennem kosten, og hvis man oplever en række symptomer, bør man derfor søge læge.

Piller hjælper ikke

Hvis du tror, at du kan smide en pille i halsen efter morgenmaden og på den måde få dit daglige skud vitaminer og mineraler, er der dårlige nyheder.

Det har kostvejleder, foredragsholder og energicoach Gitte Koldtoft tidligere udtalt til Ritzau.

– Hvis du kun spiser vitaminpiller, undgår du desværre en masse fibre og næring, siger Gitte Koldtoft til Ritzau.

Ifølge hende, skal du i stedet kaste kartofler, rodfrugter, grøntsager og frugt i halsen, hvis du vil holde dig sund og energisk. Og jo tættere maden kommer på bordet direkte fra jorden, desto bedre – det såkaldte whole food eller uforarbejdet mad.

– At spise whole food svarer til at have et symfoniorkester af vitaminer og mineraler. Spiser du en vitaminpille er det ligesom at tage trommerne ud af orkestret. Så lyder det pludselig ikke så godt mere, siger hun.

Fakta

Mineralmangel

Symptomerne på mangel på mineraler varierer alt efter, hvilket mineral man er i underskud af.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke mineraler.

Calcium

Fosfor

Jern

Jod

Magnesium

Kobber

Krom

Mangan

Molybdæn

Selen

Zink

Fakta

Mangler du vitaminer? Her er symptomerne

Vitaminmangel findes i mange afskygninger og former, og symptomerne er langt fra de samme, hvis man mangler det ene eller det andet vitamin.

Herunder kan du se symptomerne på mangel på de specifikke vitaminer.

Vitamin A

Vitamin B1 (thiamin)

Vitamin B2 (riboflavin)

Vitamin B3 (nicotinamid)

Vitamin B5 (pantotensyre)

Vitamin B6 (pyridoxin)

Vitamin B12 (cyanocobalamin)

Vitamin C

Vitamin D

Vitamin E

Vitamin K

Biotin

Folsyre

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu