ANNONCE

Sikkerheden virkede: Mand mistede 32.000 kroner

26. oktober 2020 07:16 | Af: Newsbreak.dk

Bank ville først ikke dække tab, men er nu dømt til det af ankenævn. Om kort tid indføres en ny ekstra sikkerhedsløsning til internethandel.

Sikkerheden virkede: Mand mistede 32.000 kroner
Hos Nets ser man fortsat flere eksempler på, at enkeltpersoner forsøges snydt. Genrefoto.

Citathistorie: Fagbladet 3F.

Er betalingskort nu så sikre, som bankerne prøver at sælge dem? Det er en mand kommet i tvivl om, efter at der forsvandt over 32.000 kr. fra hans kreditkort.

Tilsyneladende virkede alle sikkerhedsforanstaltninger. Trækket på kreditkortet er ifølge hans bank, Bank Norwegian, godkendt med en sms, der er sendt til mandens telefon.

Men han siger, at han aldrig har modtaget nogen sms, og nu har det Det finansielle ankenævn i en anonymiseret afgørelse givet ham medhold. Dermed har han krav på at få alle de over 32.000 kr. dækket af banken.

Det skriver Fagbladet 3F.

Manden reagerede hurtigt, da han opdagede de manglende penge. Han kontaktede både banken og den forretning i England, hvor købet angiveligt skulle være sket.

Han sendte banken en kopi af sine sms-beskeder. Der fandtes ingen sms om at godkende købet.

Internetbutikken svarede, at de ikke kendte til transaktionen. De fortalte, at der også tidligere havde været tilfælde, hvor kriminelle udnyttede forretningens navn.

Få sager men flere forsøg

Digitaliseringsdirektør Michael Busk-Jepsen fra bankernes organisation, Finans Danmark, ønsker ikke at kommentere den aktuelle sag. Men han siger, at kort-misbruget efterhånden ligger på et historisk lavt niveau.

Det bekræfter tal fra Nationalbanken.

– Om kort tid kommer der en ny sikkerhedsløsning til handel på nettet. Her vil sms-koden blive suppleret af en personlig kode. Den skal indtastes, når man handler på nettet, fortæller Michael Busk-Jepsen.

Mange af internetbetalingerne går gennem it-løsninger fra firmaet Nets. Her ser afdelingen for svig stadig flere eksempler på at snyde enkeltpersoner.

– Svindlerne forsøger først at opsnappe kortoplysningerne og bagefter prøver de at få fat i sms-koden. Folk bliver narret til at oplyse koden, fortæller pressechef Søren Winge fra Nets.

Han kender ikke den aktuelle sag fra ankenævnet. Nets har i dag ikke viden om sager om misbrug, hvor telefoner er blevet klonet eller hacket.

Ingen er helt sikre

Seniorøkonom Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet Tænk oplever, at svindlerne bliver stadig mere opfindsomme. Derfor kan ingen 100 procent udelukke, at de kan omgå sikkerhedssystemer.

– Men vi er nået så langt, at jeg mener, forbrugerne trygt kan handle på nettet. Desuden er der beskyttelse i reglerne, så forbrugerne ikke hæfter for misbrug.

– Her er det godt, at der var flertal i ankenævnet for, at manden i den aktuelle sag ikke skal betale. Det styrker trygheden, siger Morten Bruun Pedersen.

Hos Bank Norwegian ønsker man ikke at oplyse, om man retter sig efter afgørelsen fra ankenævnet og betaler pengene. Eller om kunden er nødt til at anlægge sag ved domstolene for at få de 32.000 kr. Banker bestemmer selv, om de vil rette sig efter afgørelserne

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu