Skal hindre pakkesedler i postkassen: Postnord lancerer helt ny service

23. september 2017 16:51 | Af: Matias Mortensen, mm@newsbreak.dk og Ritzau Fokus

Som noget nyt ringer PostNord ikke bare på dørklokken, men også på mobilen, når der skal afleveres en pakke.

Skal hindre pakkesedler i postkassen: Postnord lancerer helt ny service
Hvis postbuddet går forgæves med en pakke, skal modtageren ringes op. Det skal sikre, at flere pakker kan afleveres, mens postbuddet er på ruten. Foto: Ida Marie Odgaard/arkiv/Scanpix
Del:

Når postbuddet fra PostNord tropper forgæves op på en adresse med en pakke, er det indtil nu endt med en seddel i postkassen om, at modtageren kan hente sin forsendelse på posthuset.

Men som noget nyt skal postbuddet nu ringe pakkemodtageren op og aftale, hvad der skal ske med pakken. Det sker efter stor efterspørgsel fra kunderne. Det fortæller e-handelsrådgiver hos PostNord i Danmark Jørgen Fischer.

– Målet er at give kunderne en bedre service og at få afleveret endnu flere pakker, når postbuddet er ude på ruten, siger Jørgen Fischer.

– Det er vi, kunden og netbutikken interesseret i, tilføjer han.

PostNord har haft en forsøgsordning i København og Vejen, hvor posten har ringet kunderne op, når de ikke åbnede døren på adressen. Det kræver selvfølgelig, at kunderne i første omgang har oplyst deres nummer ved bestillingen af pakken.

Dermed får modtageren selv mulighed for at aftale med postbuddet, om pakken skal stilles et sted på adressen eller tages med på posthuset til senere afhentning.

Og nogle gange viser det sig, at modtageren faktisk er hjemme, men bare ikke lige har hørt dørklokken, men for eksempel er i bad eller i haven, fortæller Jørgen Fischer.

Succes med forsøg

Forsøget har ifølge PostNord resulteret i, at der er blevet udleveret op mod en tredjedel flere pakker i første forsøg i områderne.

Det har været en så stor succes, så ordningen er blevet rullet ud i hele landet hen over sommeren.

Og det sparer tid både for modtageren af pakken.

– I det store hele kræver det bestemt ikke mere tid hos os, fordi vi slipper for den efterfølgende proces med at køre tilbage til posthuset og aflevere dem, siger han.

Nu ligger der et arbejde for PostNord i at kontakte netbutikker, der ikke automatisk sender kundernes telefonnummer videre til PostNord.

Postbuddet ringer til kunder, som ikke er tilmeldt Modtagerflex.

De kunder, der er tilmeldt Modtagerflex, har allerede en aftale om, at posten kan aflevere deres pakker på adressen, uden de er hjemme – for eksempel i carporten.

Postnord har store problemer med at skabe en rentabel forretning på postvirksomheden i Danmark. For nyligt kom det frem, at også den hidtil profitable svenske del af forretningen ser ud til at komme til at give underskud i de kommende år.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu