ANNONCE
For klimaets skyld bør flere danskere vinke farvel til deres konventionelle bil og i stedet sætte sig bag rattet i en el-, brint- og hybridbil.
Derfor vender regeringen fra 2021 op og ned på bilafgifterne.
Men det har skabt tvivl hos forbrugerne – både dem, som vil købe grøn bil eller går med en konventionel bil i tankerne.
– Og generelt ved vi, at tvivl og usikkerhed er noget, som får danskerne til at holde på pengene og vente med at købe, siger Brian Friis Helmer, der er privatøkonom i Arbejdernes Landsbank.
Et hyppigt tvivlsspørgsmål går på, om det er problematisk at købe brugt bil af den konventionelle slags, fordi den med de nye afgifter måske vil styrtdykke i værdi?
Det afviser Ilyas Dogru, der er forbrugerøkonom hos FDM.
– Det er klart, at en afgiftsændring vil påvirke brugtbilspriserne. Men der er altså mange år til 2030, hvor diesel- og benzin skal udfases. Så på den korte bane ville jeg ikke være bekymret for bilens restværdi, siger han.
Samme vurdering lyder fra Brian Friis Helmer.
Han hæfter sig ved, at de varslede afgiftsstigninger på de konventionelle biler er relativt beskedne.
– Det er ikke noget, der slår bunden ud af en privatøkonomi. Så i forhold til gensalg ville jeg ikke være bange for, at den konventionelle bil taber værdien fuldstændig, siger Brian Friis Helmer.
Hvis du drømte om, at regeringens nye bilafgifter ville betyde et stort prisfald for elbiler som i Norge, så er du nok ret skuffet. Som man kan se i faktaboksen i denne artikel, er der flere prisstigninger end prisfald. Alligevel glæder elbilforeningen, FDEL, sig, da de varslede stigninger på den daglige drift af elbilerne ikke blev til noget. Den del vejer tungt i en bils samlede regnskab:
-Det er meget glædeligt, at der nu er kommet sikkerhed om afgifterne på elbiler i mange år frem, og at afgifterne fastholdes på et lavt niveu helt frem til 2025. Det giver ro i maven hos elbilkøberne og i hele markedet, og det har vi brug for. Vi er også glade for, at de lave afgifter på strøm til opladning fastholdes helt til 2030. Men det er vigtigt, at den strøm, vi betaler for på almindelig vis hos vores elleverandør, og den, vi kan købe gennem en ladeudbyder, ligestilles afgiftsmæssigt, så forbrugeren har frihed til at vælge, udtaler elbilforeningens formand Anna Hilden.
Ilyas Dogru fra FDM råder til, at man i videst mulig udstrækning køber grøn bil, når den gamle skal udskiftes.
– Og man skal vide, at der er sket rigtig meget inden for området. Så man skal ikke lade fordommene være show-stopper for beslutningen, siger han.
FDM’s rådgivning hører ofte fra folk, som ikke tør skifte til en genopladelig bil, fordi den ikke kan klare en køretur på ferie eller på tværs af landet.
– Men der er ikke nogen, som køber et kæmpe hus ud fra argumentet om, at de skal holde stor fest én gang om året. I stedet skal man købe efter, hvad man har behov for i hverdagen, siger han.
Hvis dit hverdagsbehov harmonerer med en elbil, bør det klart være førstevalget.
Priseksempler på populære grønne biler i 2021 i forhold til 2020:
Pris 2020 Ændring 2021
VW E-UP! EL 200.500 kr. 0 kr./ingen
Nissan Leaf EL 267.500 kr. 0 kr./ingen
Hyundai KONA EL 311.700 kr. 0 kr./ingen
KIA Plug-in 283.600 kr. stiger 22.500 kr.
Tesla Model S EL 796.100 kr. stiger 40.400 kr.
Tesla Model X EL 899.700 kr. stiger 55.200 kr.
Porche Taycan EL 1.797.700 kr. stiger 262.300 kr.
Mitsubishi Outlander Plug-in 359.100 kr. falder 33.900 kr.
Tesla Model 3 EL 496.300 kr. falder 14.100 kr.
Mercedes E-klasse Plug-in 651.900 kr. falder 129.900 kr.
Kilde: Autobranchen
* Flere banker har indført grønne billån, hvor du kan låne til en lukrativ rente – forudsat at bilen er genopladelig.
* Til gengæld ligger prisniveauet på de genopladelige biler generelt stadigvæk højere end på konventionelle biler.
* Hvis du låner 400.000 kroner til en elbil – fremfor 200.000 kroner til en konventionel bil – vil både købesummen og samlede udgift stadigvæk blive langt større i kroner og øre.
* De grønne billån skal altså ikke være tungen på vægtskålen, som gør, at du køber grøn bil.
* Tværtimod skal de ses som en løftestang – en hjælp på vejen – når du først har taget beslutningen om at købe grøn bil.
Kilder: privatøkonom Brian Friis Helmer, forbrugerøkonom Ilyas Dogru.
/ritzau fokus/
ANNONCE