ANNONCE

Snart vil det tage længere tid at handle online

26. august 2019 18:52 | Af: Peter Koch, pk@newsbreak.dk

Som forbruger er du fremover sikret bedre, når du handler på nettet - men det betyder ikke, at du kan hvile på laurbærrene.

Som Newsbreak.dk kunne fortælle 8. august, skal du fra 14. september forholde dig til et nyt element, når du handler på nettet.

Den 14. september træder et nyt EU-direktiv nemlig i kraft, som skal sikre forbrugerne bedre mod svindel med onlinebetalinger.

Konkret går de nye EU-regler ud på, at alle onlinebetalinger på over 225 kroner fremover skal have såkaldt tofaktorgodkendelse.

Det kan eksempelvis være, at du skal godkende din betaling med en kode, du modtager på en sms, før den kan gennemføres.

Glæde hos Tænk

Det giver forbrugerne en større sikkerhed, når der skal handles på nettet. Og det vækker glæde hos Forbrugerrådet Tænk.

– EU har stemt reglerne igennem for at bekæmpe it-kriminalitet. Vi har desværre set en stor stigning i antallet af sager med it-kriminalitet de senere år, siger økonom Ida Marie Moesby.

– Derfor er det godt, at der kommer et nyt sikkerhedsled ved onlinebetalinger, tilføjer hun.

Du kan ikke handle med hovedet under armen

Men selv om de nye regler er gode nyheder for forbrugerne, bliver du stadig nødt til at forholde dig kritisk, når du handler på nettet.

– Der er stadig svindlere derude, og de er ofte et skridt foran. Så selv om der kommer disse løsninger, er det vigtigt, at man ikke bare læner sig tilbage og stoler blindt på det hele, siger Ida Marie Moesby og tilføjer:

– Som forbruger er det vigtigt at sikre sig, at man betaler til den, man tror, man betaler til. Derfor er det en god idé at læse sms’en med koden grundigt igennem.

Systemet er ikke helt nyt

Hvis du jævnligt handler på nettet, er du sandsynligvis allerede stødt på systemet med at få tilsendt en sms-kode før gennemførelsen af et køb.

Det nye er, at alle erhvervsdrivende nu bliver pålagt at indføre tofaktorgodkendelsen på nettet.

Og sker det ikke, kan det få konsekvenser for de erhvervsdrivende, fortæller Kristian Weber, der er advokat hos Advodan Glostrup.

– Hos Nets og pengeinstitutterne er det planen, at man ikke vil stille betalingsfaciliteterne til rådighed til erhvervsdrivende, som ikke understøtter det nye system fra den 14. september, siger han.

Ifølge Forbrugerrådet Tænk er der dog flere virksomheder, der har søgt om forlængelse i forhold til implementeringen af systemet. Det er endnu uvist, om det vil blive imødekommet.

Handler du hos en netbutik, der ikke har implementeret reglerne efter skæringsdatoen – og bliver du i den forbindelse ramt af it-svindel – betyder de nye regler, at virksomheden kommer til at hæfte.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu