ANNONCE

Sønderlemmende kritik af klam burger-restaurant

24. november 2019 15:48 | Af: Jonathan Lykke Lilmoës, jl@newsbreak.dk

Fødevarestyrelsen havde den store bødeblok med på kontrolbesøg.

Sønderlemmende kritik af klam burger-restaurant
Ifølge Fødevarestyrelsen var der særdeles beskidt hos Burger King i Herning. Foto: Scanpix

Det er ikke altid, når Fødevarestyrelsen er på besøg og påtaler mangelfulde forhold, at restauranterne gør, som der bliver bedt om. Det er dyrt, må Burger King på Silkeborgvej i Herning nu sande.

(Artiklen fortsætter under videoen)

Ved et kontrolbesøg den 15. november blev det til to bøder på samlet 20.000 kroner for dybt kritisable forhold, fremgår det af rapporten for besøget.

Blandt andet var det ikke lykkedes for burger-restauranten at udskifte de ansatte sæbedispenser på de cirka 14 dage mellem to besøg. Det vil sige, at der altså ikke var automatisk sæbe til de ansatte, når de var på toilet.

At den ikke var skiftet siden første påtale førte til de første 10.000 kroner i bøde.

“Nej, den er ikke skiftet og virker stadig ikke”, lød svaret ifølge rapporten fra den ansvarlige, der deltog ved styrelsens besøg.

Stadig møgbeskidt

Som om det ikke var nok, fik restauranten yderligere 10.000 kroner i bøde, fordi der ifølge Fødevarestyrelsen var møgbeskidt i burger-filialen.

Med malende beskrivelser opremser kontrollanten i sin rapport, hvor beskidt der faktisk var ved besøget den 15. november. Ord som ophobning af snavs, gamle produktrester og fedtede belægninger ryger i flæng.

Listen over de steder, hvor snavs og lignende blev fundet er lang, og det var både på bordflader til burger-fremstilling og på gulvene samt på kopholdere og i fryserummet.

“Jeg kan godt se, der ikke er rent” lød det fra restauranten i rapporten, du selv kan læse ved at klikke her.

Stilhed

Newsbreak.dk kontaktede lørdag via mail Burger Kings presseansvarlige for at få svar på en række spørgsmål.

– Hvorfor er omtalte sæbedispenser ikke blevet skiftet ud, når det allerede ved besøget før blev påpeget?

– Har de ansatte reelt ikke vasket hænder med sæbe i afdelingen?

– Er der ændret procedurer for rengøring i afdelingen, der nu to gange har fået påtalt særdeles mangelfuld rengøring?

– Skal kunder være bekymrede for at besøge Burger King i Herning?

Søndag formiddag lyder svaret, at den presseansvarlige forsøger at få kommentarer til denne artikel, men det er i skrivende stund ikke sket – til trods for oplysningen om, at artiklen vil blive udgivet tidlig søndag formiddag.

Opdatering 27.11 2019:

Newsbreak.dk har efter publicering modtaget dette skriftlige svar fra Daniel Schröder, marketingchef for Burger King i Danmark:

Det er fuldstændig uacceptabelt og beklageligt. Hos Burger King har vi strenge og detaljerede regler og procedurer for rengøring, hygiejne og fødevarehåndtering, og disse har vi indskærpet overfor restauranten for at sikre, at der straks bliver rettet op på de forhold, som rapporten påpeger for at sikre optimale forhold fremover. Vi stræber altid efter at servere frisklavet mad af høj kvalitet og give vores gæster en god oplevelse hos Burger King,

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu