Sorgsnylter udnytter dødsfald til at få likes

7. august 2014 08:02 | Af: Matias Mortensen
 
Sorgsnylter udnytter dødsfald til at få likes
Sorgsnylter udnytter unges tragiske dødsfald til at høste Facebook-likes. Screenshot: Facebook
Sorgsnylter udnytter unges tragiske dødsfald til at høste Facebook-likes. Screenshot: Facebook

Sorgsnylter udnytter unges tragiske dødsfald til at høste Facebook-likes. Screenshot: Facebook

Mindesider for unge døde bliver brugt som madding til at lokke folk til at “like” andre sider

It-forskeren Lisbeth Klastrup fra IT-Universitet i København advarer i et blogindlæg mod en kynisk praksis, der er opstået på Facebook omkring unge menneskers tragiske dødsfald. Hun er i sin forskning stødt på flere mindesider for afdøde unge, der udnytter dødsfaldene til at promovere andre Facebook-sider, der intet har med den afdøde at gøre, og som ofte er helt upassende i den sammenhæng. Hun mener selv, at der står en enkelt person, som hun betegner som sorgsnylteren, bag siderne.

Facebook-siderne bliver oprettet hurtigt, når der har været omtale af et ungt menneskes dødsfald i medierne, og de bliver oftest kaldt RIP efterfulgt af den afødes navn. Det seneste eksempel er siden RIP Kamilla Hantusch, der blev oprettet, før det var endeligt fastslået af Syd- og Sønderjyllands Politi, at et lig, der var fundet, rent faktisk var den forsvundne 21-årige Kamilla Hantusch.

Links til vittigheder

Lisbeth Klastrup skriver i sit blogindlæg, at sorgsnylter-siderne begynder at lægge links andre Facebook-sider op på mindesiderne, når der er gået lidt tid efter dødsfaldet. Oftest er det i første omgang en opfordring til give et like til siden Jeg ville ønske at kræften selv fik kræft og døde, og derefter kommer der opslag med opfordringer til at “like” alt fra fansider af sportsstjerner til sider med vittigheder.

– Bagmændene har tilsyneladende en underliggende agenda, der handler om at pleje egne interesser gennem jagten på likes. Personligt finder jeg, at det er en stødende og problematisk praksis, som går ud på at snylte på andres død og sorg, særligt hvis det er med henblik på selv at tjene penge, siger Lisbeth Klastrup til Jyllands Posten.

Lisbeth Klastrup har i alt fundet 16 af disse misvisende mindesider.

Også it-eksperten Mikael Lemberg, der er tidligere ansat hos Facebook finder sorgsnylter-siderne anstødelige.

– De falske mindesider er virkelig forargende. Det ser ud, som om der er tale om kyniske, yngre, selvbestaltede iværksættere, der ser stort på spamlovgivning, markedsføringsregler og datasikkerhed. De har fundet ud af, at der ligger en ret indbringende forretningsmodel i det her. De samarbejder, administrerer tilsammen hundredvis af sider og linker til hinandens sider, for det hele handler om jagten på likes, reklamepenge og fortjeneste, siger Mikael Lemberg til Jyllands Posten.

Imod Facebook-regler

Hos Facebook oplyser man, at alle kan anmelde sider, som de mener er upassende, og så vil Facebook vurdere sagen og eventuelt lukke siden.

– Ja, der er ting, der indikerer, at der er tale om falske sider, bl.a. at der linkes til kommercielle sider og ting, som ikke har noget at gøre med den afdøde. Den slags er vildledende og imod Facebooks regler, siger Jan Fredriksson til Jyllands Posten om nogle af eksemplerne på de falske mindesider.

 

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu