Belønner du dig selv: Sådan undgår du hverdagens fristelser

19. december 2018 10:40 | Af: Jon Tolstrup Jensen, jj@newsbreak.dk og Ritzau Fokus

Amerikanske forskere har set på, hvordan man reducerer sine cravings med små vaneændringer.

Lidt sødt i sofaen om aftenen kan være en lige så indgroet vane, som at børste tænder inden man skal sove.

Og hvis du tænker, at du umuligt kan komme af med lysten til skumbananer eller chips, så er der faktisk godt nyt.

Amerikanske forskere fra Louisiana State University har nemlig gennemtygget 28 aktuelle videnskabelige studier af cravings og har analyseret og sammenholdt resultaterne.

Og de har fundet ud af, at man kan reducere sine lyst til fristelser – blandt andet ved at spise mindre af den pågældende fødevare.

Et kendt problem

Det billede genkender Helene Reinbach, som er lektor på Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet. Hun har blandt andet specialiseret sig i sensorik og appetit.

Hun forklarer, at hjernen belønner os med signalstoffet dopamin, når vi spiser fedt og sødt.

Trangen til lækre fede og søde fødevarer kan for nogle mennesker udvikle sig til en direkte craving – altså en tilbagevendende, voldsom og uimodståelig trang til en bestemt fødevare.

Det kan udvikle sig til en afhængighed af den dopamin, det udløser, når man for eksempel kværner chips eller chokolade.

– Hvis vi trapper langsomt ud af at spise meget sødt eller fedt, så kan vi blive mindre afhængige af det, forklarer hun.

Spiser man lidt chokolade, når man sidder i sofaen hver aften, kan man altså stille og roligt begynde at skære ned på antallet af dage.

Du er styret af vaner

En anden vigtig pointe knytter sig ikke til chokoladen, men til sofaen i ovenstående eksempel. For man craver ofte en bestemt fødevare i en bestemt situation, forklarer Helene Reinbach.

Og det handler om en af de helt tunge urkræfter: Vanens magt.

Hvis man gennem længere tid har fået sammenkædet hyggelige sofatid med, at der skal en skål slik på bordet, så er det fuldstændig som Pavlovs hunde, der savlede, bare de hørte madklokken. Når du sætter dig i sofaen, får du lyst til slik.

Og der bliver man nødt til at gøre en aktiv indsats for at bryde vanen.

– Der findes vægttabsprogrammer, hvor man laver planer over, hvor man normalt falder i – og så aktivt får folk til at indarbejde nye rutiner, siger Helene Reinbach og nævner som eksempel:

– Det kan være, at man skal have en banan i tasken, når man arbejder sent, fordi man ellers går til slikautomaten.

Træning kan være et problem

Det amerikanske studie peger også på, at fysisk aktivitet faktisk kan øge vores cravings. Det kan der blandt andet være en psykologisk forklaring, fortæller Helene Reinbach.

– Mange studier viser, at vi har en kompensationsmekanisme. Så hvis vi for eksempel tager cyklen til arbejde eller tager trappen, kompenserer vi senere ved at forkæle os selv, siger hun.

Så efter en svedig time i træningscenteret eller en cykeltur hjem i hård modvind, kan vi helt ubevidst have behov for at give os selv et klap på skulderen.

Det er derfor en god idé at være bevidst om det, hvis man har sådan et mønster, så man ikke bare griber ud efter en sød belønning efter fitness.

I galleriet øverst får du tips og tricks til at undgå fristelser.

Del:
Del din kommentar
Forsiden lige nu