ANNONCE

Sund hobby er også livsfarlig

6. juni 2020 05:59 | Af: Nicklas Skyum Clausen, nc@newsbreak.dk og Ritzau Info

Svømning i åbent vand bliver stadig mere populært, men adskiller sig væsentligt fra en tur i svømmehallen.

Interessen for åbent vand-svømning er stigende, og stadig flere vælger at hoppe i bølgen blå og svømme længere ture.

Samtidig er det en gratis og kontaktfri idrætsform, som kan dyrkes inden for coronakrisens retningslinjer.

– Man kan få nogle fantastiske oplevelser, hvis man tager sine forholdsregler, siger John Mogensen, der er chef for Nordsjællands kystlivredning og underviser i åbent vand-svømning.

Kan handle om overlevelse

Men du skal vide, at svømning i havet er en markant anderledes oplevelse end at svømme i en pool eller svømmehal.

– De to ting har nærmest intet med hinanden at gøre, fordi omgivelserne er så forskellige. Svømning i svømmehal er en sportsgren, mens svømning på åbent hav basalt set kan handle om overlevelse, siger John Mogensen.

Der er eksempelvis hverken blæst eller farlige understrømme i en svømmehal, og du kan altid se bunden eller gribe mod kanten.

Så tag dine første svømmeture på åbent vand i rolige omgivelser og på lave dybder.

– Folk aner ikke, hvordan de reagerer på sort vand. Og når vi er livreddere på triatlons og åbent vand-arrangementer, er der altid folk, som skal reddes efter bare 50 meters svømning, fordi de går i panik, siger John Mogensen.

Forbered dig godt

Svøm med en makker, og gå forsigtigt til værks, råder også Caroline Kleemann Falster, der er udviklingskonsulent indenfor livredning og åbent vand-svømning i Dansk Svømmeunion.

– Hvis der er to kilometer ud, er der også to kilometer hjem – denne gang måske mod strømmen. Det er mere krævende, også selv om man er vant til at svømme, siger hun.

Sørg for at lave dit hjemmearbejde, og opsøg lokal viden, når du står på stranden. For den rute, du har udset dig på Google Maps, kan have drilske strømforhold eller uhensigtsmæssig vind på dagen.

– Tilpas ruten, hvis det er nødvendigt. Husk også at fortælle nogen på land, hvor du svømmer hen, og hvornår du forventer at være tilbage, siger Caroline Kleemann Falster.

I forhold til udstyr er en svømmedragt en god investering. Det gælder også i sommerhalvåret, hvor vejr, vind og skumtoppe kan køle kroppen mere, end man tror.

– Det er især ud fra et sikkerhedsperspektiv, at vi anbefaler våddragten. Dels giver den noget opdrift, men endnu vigtigere mindsker man risikoen for hypotermi – altså underafkøling, siger Caroline Kleemann Falster.

Fakta

De fem baderåd:

1. Lær at svømme: Når du kan svømme, kan du redde dig selv og andre fra at drukne. Vælger du at gå i vandet, selv om du ikke kan svømme, bør du finde et sted, hvor du kan bunde, og hvor vandforholdene er rolige.

2. Gå aldrig alene i vande: Når I er flere, kan I holde øje med hinanden og reagere hurtigt, hvis noget går galt. Det giver større sikkerhed for alle. Undgå farlige lege i vandet, og råb aldrig om hjælp for sjov.

3. Læs vinden og vande: Brug dine øjne og din sunde fornuft, før du bader. Tjek vandets dybde og strømforhold, og hold øje med vindens retning. Ved fralandsvind driver badedyr, gummibåde og luftmadrasser hurtigt til havs. Der er også øget risiko for brandmænd. Ved pålandsvind er der øget risiko for revlehuller med kraftig udstrømning.

4. Lær stranden at kende: En ny strand kan være fuld af overraskelser, der ikke kan ses med det blotte øje. Spørg de lokale eller en livredder om strandens særlige forhold, før du går i vandet.
Passerer der en hurtigfærge, der kan give store bølger? Er stranden kendt for at være meget stejl? Er der moler eller høfder, som påvirker strømmen? I udlandet skal du også være opmærksom på undersøiske rev eller farlige dyr. Læs også altid strandens oplysningsskilte.

5. Slip ikke børnene af syne: Hold dig tæt ved badende børn, så I kan se og høre hinanden, og du kan nå at gribe ind, hvis det bliver nødvendigt. Selv større børn, der svømmer godt i en svømmehal, kommer nemt i vanskeligheder i mødet med havets strøm og bølger.
Hold godt øje med børn, og sørg for ikke at blive distraheret.

Kilde: TrygFonden og Dansk Svømmeunion.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu