To dræbt af tog: Nu sker der endelig noget

19. juni 2019 16:25 | Af: Jon Tolstrup Jensen, jj@newsbreak.dk

Det har taget et år, men nu er det kortlagt, hvorfor den frygtede dødsulykke skete.

Overkørsel 163.

For mange er dette nok bare navnet på en jernbaneoverkørsel, som de ikke kan placere. Men for beboerne i Sig nord for Varde, så er overkørsel 163 et evigt smertensbarn, der minder om den skæbnesvangre 18. juni 2018.

Her blev to personer dræbt, da de blev ramt af et tog. I umiddelbar forlængelse af ulykken blev overkørsel 162 og 163 lukket, men tilbage stod overkørsel 161, der er en af de sidste overkørsler, der står ubeskyttet hen. Ja, faktisk er der blot en manuel bom og stop-skilte.

Men selvom der er udsigt til, at anlægget for en overhaling, så vil overkørsel 161 stadig være historien om, hvordan to mennesker mistede livet.

Der var tale om en taxachauffør og en ældre kvinde.

Derfor skete ulykken

Havarikommissionen har i et år undersøgt ulykken til bunds. Her står det klart, at bilen blev ramt af et tog på strækningen Esbjerg – Skjern, der kørte med 85 kilometer i timen. Derfor blev bilen også skubbet 22 meter.

I rapporten har Havarikommissionen blandt andet redegjort for, hvordan togets chauffør blev tjekket for at være påvirket af alkohol, men denne viste en promille på 0,0.

– På baggrund af de foreliggende undersøgelser konkluderer Havarikommissionen, at ulykken skete fordi minibussens chauffør ikke – eller ikke i tilstrækkelig grad – orienterede sig om kommende tog inden passage af sporet, skriver Havarikommissionen i rapporten.

Hele Havarikommissionen rapport kan læses her.

Et system i bedring

Til Newsbreak.dk oplyser Banedanmark, at der vil komme et nyt og mere moderne sikringsanlæg ved overkørsel 161. Der vil nemlig i fremtiden komme både bom, blink og klokke ved overskæringen, der alt er automatiseret modsat den manuelle bom, der i skrivende stund er ved overkørslen.

– Vi har været igang i et års tid med at se, hvordan vi kan fremrykke nogle af de her dele. På lige netop Esbjerg-Skjern-strækningen er vi igang med at opgradere, siger Marianne Rasmussen, der er områdechef i Banedanmark til Newsbreak.dk

– Vi vurdere hele tiden på jernbanesikkerheden. Så den overkørsel burde være klar i løbet af efteråret, siger Marianne Rasmussen videre.

Ulykken skabte da også en umiddelbar reaktion hos Banedanmark.

– Vi har gennemgået de usikre overkørsler, som var tilbage efter ulykken. Derfor har vi sat flere skilte umiddelbart efter ulykken, lyder meldingen fra Marianne Rasmussen.

Banedanmark oplyser videre, at den nuværende plan er, at det nye sikringsanlæg vil blive bygget i løbet af efteråret 2019. I gennem de seneste år har Banedanmark haft travlt med at lukke overkørsler landet over – og mere end 250 overkørsler er allerede blevet nedlagt.

Ved udgangen af 2019 skulle der kun være 12 overkørsler tilbage, der ikke er nedlagt eller sikret.

x
Del din kommentar
Forsiden lige nu