ANNONCE

Total tågesnak: Derfor går det helt i stå

14. januar 2021 17:16 | Af: Peter Koch, pk@newsbreak.dk

Hos Aarhus Letbane ved man godt, hvad der får togene til at stå stille

Total tågesnak: Derfor går det helt i stå
Aarhus Letbane kørte igen den 13. januar, efter massive problemer dagen før. Foto: Peter Koch.

Aarhus Letbane har ikke haft den bedst mulige start på 2021.

– To gange i år har vi ikke kunnet køre fra morgenstunden, siger Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane, til Newsbreak.dk.

For at gøre ondt værre, så sidder de hos Aarhus Letbane i en situation, hvor det er et vejrfænomen, der ikke er ukendt i Danmark, der har sat togene ud af drift.

Upåklagelig rejse

Aarhus Letbane kørte sine ture uden alt for store problemer onsdag den 13. januar. Hans Michael Betsch, der bor i Løgten, arbejder på Aarhus Universitetshospital, og som rejser med Aarhus Letbane på vej til og fra sit job, fortæller, at rejsen fra Løgten foregik upåklageligt.

Han fortæller også, at medlemmer af Facebook-gruppen “Letbanen passagerklub” var bekymrede onsdag. For, om letbanen nu også ville køre. For det gjorde den ikke i flere timer tirsdag den 12. januar.

Isaflysninger

Den dag satte frost på køreledningerne en stopper for letbanetogene og letbanens faste passagerer er med rette bekymrede for, hvordan Aarhus Letbane kommer igennem en dansk vinter, hvis de nuværende vejrforhold er nok til, at togene sætter sig fast.

Derudover er det ikke første gang i 2021, at Aarhus Letbane har problemer med frost på køreledningerne, eller isaflysninger, som Hans Michael Betsch kalder det.

Derfor forstår Michael Borre, direktør for Aarhus Letbane, også godt, at passagerne er frustrerede, og at de bliver bekymrede.

Der er også grund til bekymring, og hos Aarhus Letbane kæmper man lige nu for at sikre, at togene kan køre, også når den danske vinter viser sig fra den særlige side, den gjorde den 12. januar.

Glycerin var ikke nok

Men hvad var det lige, der gik galt den 12. januar, der ikke gik galt den 13. januar?

Michael Borre fortæller Newsbreak.dk, at man forsøger at komme frost på køreledningerne til livs ved at smøre dem ind i glycerin i de timer, togene ikke kører om natten.

Er temperaturerne under 2 graders varme, og er luftfugtigheden over 80%, kører man ud og smører ledningerne ind.

Om natten, den 12. januar, lå både temperaturer og luftfugtighed i det leje, der skal til, for at man finder glycerinen frem.

Michael Borre fortæller, at problemet er, at luftfugtigheden var meget, meget høj denne nat. Mellem midnat og tidlig morgen var luftfugtigheden i Aarhus Kommune over 95%, og uden at de kan sige det med skråsikkerhed hos Aarhus Letbane, er man her bange for, at så høj en luftfugtighed slet og ret skyller glycerinen af køreledningerne, der dermed fryser til alligevel, hvilket fører til isaflysninger.

– Hvis det viser sig, at luftfugtigheden er over 95%, og at glycerinen ikke virker, så har vi ikke andre metoder. Så må vi indstille driften på forhånd, siger Michael Borre.

Forskellige problemer

Aarhus Letbane har haft forskellige problemer med driften, siden togene begyndte at køre i december 2017. Man har døjet med løvfald på skinnerne, og nu har man altså problemer med køreledningerne. Sidstnævnte var ikke et problem, man tog højde for, da man planlagde Aarhus Letbane, og det er også det, der gør det svært at løse problemet nu.

Hans Michael Betsch, der dagligt pendler med Aarhus Letbane, er både frustreret over aflysninger, og en efter hans opfattelse efterfølgende mangel på kommunikation.

Han fortæller, at han tirsdag blev informeret om problemer på Aarhus Letbane af en passager, der sad fast i et tog, før Aarhus Letbane selv meldte ud, at der var problemer med driften.

Michael Borre siger, at det godt kan passe, at passagererne når at sprede nyheden om, at der er problemer, før man når til den konklusion hos Aarhus Letbane.

Han siger også, at man hos Aarhus Letbane er forberedt på rigtig mange situationer, herunder ekstreme vejrfænomener. Det, der ærgrer ham er, at det lige for tiden er relativt mildt vejr og en meget høj luftfugtighed, der kan få Aarhus Letbane til at stå helt stille.

– Kommer der tæt rimtåge, skal vi fremover have bestilt busser, for så er sandsynligheden for, at vi kører, relativt lille, siger Michael Borre.

Læs også: Frustreret læge: Det er ikke let med letbanen

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu