ANNONCE

Ulæst SMS kostede kassen

14. september 2020 18:03 | Af: Nicklas Skyum Clausen, nc@newsbreak.dk

18.800 kroner må en uheldig forbruger bøde.

Ulæst SMS kostede kassen
Den uheldige forbruger havde ikke fået læst hele beskeden. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Scanpix)

En uheldig forbruger hæfter selv for hele beløbet, efter vedkommende er blevet narret af en fup-hjemmeside.

Det skriver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en pressemeddelelse.

Det samlede beløb, forbrugeren er blevet franarret – og altså selv hæfter for – beløber sig til mere end 18.800 kroner.

Sådan skete det

Det foregik ved, at vedkommende havde indtastet sine kortoplysninger på en hjemmeside, der i en mail havde reklameret med en kupon til 80 kroner, der efterfølgende kunne bruge til at købe to flybilletter.

Forbrugeren klikkede på linket i mailen og indtastede sine kortoplysninger. Efterfølgende modtog han en SMS-kode på sin mobil, som han indtastede på hjemmesiden.

SMS-koden blev uden videre godkendt – uden at læse, hvor mange der blev trukket, og hvem der modtog pengene.

Sådan skal man ikke gøre:

– Hvis du takker ja til et tilbud og får tilsendt en sms-kode, så læs hele beskeden. Tjek, hvilket beløb der bliver trukket fra din konto, og hvem der modtager pengene. Hvis du ikke læser beskeden og blot indtaster koden på hjemmesiden, risikerer du at hæfte for hele beløbet, hvis dit betalingskort efterfølgende bliver misbrugt, siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Lyder det for godt til at være sandt? Så er det nok også

Det kan betale sig at være oppe dupperne, hvis du modtager en mail med et tilbud, der lyder for godt til at være sandt, viser afgørelsen fra Det finansielle ankenævn.

Ankenævnet har blandt andet lagt vægt på sms-kodens indhold og opbygning samt på, at forbrugeren ikke var i en presset situation som, når phishing fx sker via telefonen.

– Mange danskere modtager med jævne mellemrum mails og sms’er med tilbud, der lyder for gode til at være sande, og så er det vigtigt at bruge sin kritiske sans. Tjek hjemmesiden, og hvem der har afsendt mailen. Hvis det er en phishingmail, har den kun ét formål – at lokke penge og personoplysninger ud af forbrugeren, siger Susanne Aamann.

Phishing, hvor forbrugerne via fx mail eller sms bliver lokket til at give deres personlige oplysninger, er et udbredt problem. Mere end hver femte dansker oplever flere gange om måneden, at de i fx en mail eller via sms bliver bedt om at give deres betalingsoplysninger, NemID eller CPR-nummer, hvor de fornemmer eller er i tvivl, om det er snyd. Det viser en undersøgelse, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i 2019 udførte blandt 1.020 danskere på vegne af de 13 myndigheder i samarbejdet Nethandel #heltsikkert.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu