ANNONCE

Vågner du om natten? Sådan undgår du det

13. september 2020 07:36 | Af: Majken Munk Nielsen, mn@newsbreak.dk

Seks nemme tricks kan være løsningen, når du ligger vågen om natten.

Vågner du om natten? Sådan undgår du det
En søvnforkser har mange gode bud på, hvordan du undgår at vågne om natten. Foto: Ritzau Scanpix/ Arkiv

De fleste synes, det er irriterende at vågne midt natten. Særligt hvis det betyder, at de har svært ved at falde i søvn igen.

Faktisk kan mange ting være årsag til, at du ikke får en god nats søvn.

Heldigvis har en søvnekspert en række gode råd til, hvordan du sørger for, at du sover som en drøm – og slipper for at ligge vågen til ud på natten.

Det skriver Express.

Glem tiden

Mange har en opfattelse af, at man skal have otte timers søvn, men lige netop det skal man ifølge læge og søvnekspert Nerina Ramlakhan ikke hænge sig for meget i.

– Mens det er meget vigtigt at få nok søvn, så er der alt for meget fokus på at få de otte timer. Alles søvnkrav er forskellige, og det hjælper ikke at fokusere på at få et bestemt antal timers søvn, siger hun.

Vågner man midt om natten og har svært ved at falde i søvn, skal man derfor ikke begynde at kigge på tiden.

For manges vedkommende ligger der formentlig en smartphone ret tæt på sengen, og det er en rigtig dum idé at ty til den, hvis man ikke kan sove.

Det blå lys, der kommer fra telefonen – selv når du kun lige skal tjekke, hvad klokken er – er med til at få din hjerne til at tro, at du er frisk og skal være vågen.

Træk vejret

Det lyder måske en smule banalt, men en ting, der kan få dig til at sove bedre, er at trække vejret.

Nerina Ramlakhan forklarer, at vi har en tendens til at holde vejret eller trække vejret overfladisk, når vi har travlt eller er stressede. De overfladiske vejrtrækninger er siden associeret med et utilstrækkeligt niveau af melatonin, som er et af de vigtigste søvnhormoner i kroppen.

Hvis du lærer at kontrollere din vejrtrækning, kan det betyde, at du slapper bedre af. Det betyder i sidste ende, at du slapper så meget af, at du falder i søvn.

Søvneksperten anbefaler derfor at lave nogle vejrtrækningsøvelser inden sengetid.

Stressfrit soveværelse

Endnu en ting, der kan få dig til at ligge søvnløs, er, hvis dit soveværelse gør dig stresset.

Det er derfor vigtigt, at du sørger for, dit soveværelse ikke rummer noget, der kan gøre dig stresset eller få dine tanker til at vandre.

Et godt soveværelse skal kunne lukke dine tanker om rengøring, madpakker og andre trivielle ting ude.

Søvneksperten peger på, at det måske er levende lys og afslappende musik, der for dig kan gøre dit soveværelse mere afslappende.

Yoga, lavendel eller bøger

Nogle gøremål kan faktisk sørge for, at din søvn bliver dybere og muligvis også meget mere effektiv.

–  At læse en bog eller at bruge afslappende æteriske olier som lavendel kan hjælpe dig til en dyb søvn af meget bedre kvalitet, siger Nerina Ramlakhan.

Lavendel kan få dit nervesystem til at slappe af, fremme afslapning og gøre din dybe søvn bedre.

En tredje mulighed er at lave nogle yoga-øvelser, da det får din krop til at slappe helt af.

Søvneksperten bruger ofte yoga som et middel, når hun behandler patienter med søvnproblemer. Hun understreger, at der ikke er tale om en hel træning, men nærmere et par øvelser, som man nemt kan komme igennem ved sengetid.

Tag et karbad

Omkring en time til halvanden før du skal i seng, kan en tur i karbad hjælpe dig til at føle dig afslappet.

Så afslappet at du sover som en drøm.

Fyld karret med varmt vand og bicarbonat. Lig i karbadet i en tyve minutters tid. Slut af med at skyl din krop.

Efterfølgende vil karbadet have fået dig til at føle dig afslappet.

Men det vil også sørge for, at du sover godt om natten, ligesom at du vil opleve, det er meget nemmere at stå op dagen efter.

Drop bekymringer

Når sindet er ved at koge over af bekymringer om alt mellem himmel og jord, så er du næsten garanteret at sove dårligt.

Ifølge søvneksperten falder man først i søvn, når man føler sig tryg og afslappet, hvilket ikke er muligt, hvis man er for bekymret.

Men også det er der en løsning på, som stammer fra noget, der også har virket for personer med PTSD.

Når du ligger i sengen og spekulerer på for mange af dine bekymringer, kan du lægge din højre hånd ind under din venstre armhule. Derefter skal du placere din venstre arm over din højre, så din venstre hånd ligger afslappet på din højre skulder.

Den stilling kan få dig til at føle dig tryg og dermed falde i søvn.

ANNONCE

ANNONCE
Del din kommentar
Forsiden lige nu