Skip to main content

Bliv klogere på immunforsvar: Sådan boostes det

Det kan være en fordel at fokusere på sit immunforsvar og booste det, nu hvor coronavirus har ramt hele landet.

Du kan styrke dit immunforsvar på mange måder. Generelt ved at leve en balanceret livsstil. Men nogle fødevare yder endnu en hjælp til immunsystemet. KLIK VIDERE OG SE HVAD DET ER. Foto: Scanpix/ Genre
Du kan styrke dit immunforsvar på mange måder. Generelt ved at leve en balanceret livsstil. Men nogle fødevare yder endnu en hjælp til immunsystemet. KLIK VIDERE OG SE HVAD DET ER. Foto: Scanpix/ Genre
Alle citrusfrugter, hvad enten det er citron, lime, appelsin eller andet, booster immunforsvaret på grund af deres indhold af C-vitamin. Foto: Scanpix/ Genre
Alle citrusfrugter, hvad enten det er citron, lime, appelsin eller andet, booster immunforsvaret på grund af deres indhold af C-vitamin. Foto: Scanpix/ Genre
Men faktisk er rød peberfrugt den fødevare, der indeholder aller mest C-vitamin. Foto: Scanpix/ genre
Men faktisk er rød peberfrugt den fødevare, der indeholder aller mest C-vitamin. Foto: Scanpix/ genre
Broccoli er spækket med vitaminer herunder A-, E- og C-vitamin. Det er godt for immunforsvaret. Foto: Scanpix/ Arkiv
Broccoli er spækket med vitaminer herunder A-, E- og C-vitamin. Det er godt for immunforsvaret. Foto: Scanpix/ Arkiv
Hvidløgs indhold allicin er det, der gør, at det er sundt for immunsystemet. Desuden så man tidligere, at det virker mod infektioner. Foto: Scanpix/ genre
Hvidløgs indhold allicin er det, der gør, at det er sundt for immunsystemet. Desuden så man tidligere, at det virker mod infektioner. Foto: Scanpix/ genre
Ingefær har en antiinflammatorisk effekt. Desuden modvirker den også kvalme, hvis man lider af det. Foto: Scanpix/ Genre
Ingefær har en antiinflammatorisk effekt. Desuden modvirker den også kvalme, hvis man lider af det. Foto: Scanpix/ Genre
Spinat er fuld af C-vitamin, men derudover indeholder det også antioxidanter og beta-karoten. Foto: Scanpix/ Genre
Spinat er fuld af C-vitamin, men derudover indeholder det også antioxidanter og beta-karoten. Foto: Scanpix/ Genre
I en del yoghurt findes der levende cultura, som er sundt for dit immunforsvar, der kan hjælpe med at bekæmpe sygdomme. Foto: Scanpix/ genre
I en del yoghurt findes der levende cultura, som er sundt for dit immunforsvar, der kan hjælpe med at bekæmpe sygdomme. Foto: Scanpix/ genre
Udover at mandler indeholder sunde fedtstoffer, så er det også fuld af E-vitamin, der booster ens immunsystem. Foto: Scanpix/ genre
Udover at mandler indeholder sunde fedtstoffer, så er det også fuld af E-vitamin, der booster ens immunsystem. Foto: Scanpix/ genre
Gurkemeje har også en antiinflammatorisk effekt. Desuden indeholder det en stof, der både har indflydelse på den gule farve samt at de kan modvirke ødelæggelser af musklerne. Foto: Scanpix/ genre
Gurkemeje har også en antiinflammatorisk effekt. Desuden indeholder det en stof, der både har indflydelse på den gule farve samt at de kan modvirke ødelæggelser af musklerne. Foto: Scanpix/ genre
Grøn te indeholder en lang række antioxidanter, der er sundt for dig. Foto: Scanpix/ genre
Grøn te indeholder en lang række antioxidanter, der er sundt for dig. Foto: Scanpix/ genre
Papaya er rig på C-vitamin. Desuden indeholder den også stoffer, der er antiinflammatoriske. Foto: Scanpix/ genre
Papaya er rig på C-vitamin. Desuden indeholder den også stoffer, der er antiinflammatoriske. Foto: Scanpix/ genre
Kiwi indeholder kalium, folat og K-vitamin, der er godt for dit immunforsvar. Foto: Scanpix/ genre
Kiwi indeholder kalium, folat og K-vitamin, der er godt for dit immunforsvar. Foto: Scanpix/ genre
Fjerkræ har et højt indhold af vitamin b-6, som er vigtig for dannelsen af røde blodlegemer. Foto: Scanpix/ genre
Fjerkræ har et højt indhold af vitamin b-6, som er vigtig for dannelsen af røde blodlegemer. Foto: Scanpix/ genre
Solsikkefrø er også rige på vitamin b-6 samt magnesium og E-vitamin. Alt sammen godt for dit immunsystem. Foto: Scanpix/ Genre
Solsikkefrø er også rige på vitamin b-6 samt magnesium og E-vitamin. Alt sammen godt for dit immunsystem. Foto: Scanpix/ Genre
Nogle typer af skaldyr indeholder store mængder zink, som er vigtigt for immunforsvaret. Foto: Scanpix/ genre
Nogle typer af skaldyr indeholder store mængder zink, som er vigtigt for immunforsvaret. Foto: Scanpix/ genre

Selv om dit immunforsvar selv gør meget for at gøre sig selv stærkere, så kan du med fordel gøre dig endnu klogere på det, så du selv kan gøre noget for at forstærke det, skriver Havard Medical School.

Du kan nemlig selv gøre meget for at gøre dit immunforsvar endnu stærkere.

Artiklen fortsætter efter videoen

I galleriet kan du se, hvad du ifølge Healthline kan spise for at styrke dit immunforsvar.

En balance

Noget af det, du skal huske særligt meget på, hvis du finder lokkende at gøre dit immunforsvar stærkere, er, at dit immunforsvar trives bedst med balance. Derfor er du nødt til at leve med en form for harmoni i din livsstil, der gør, at din krop er i balance.

Videnskabeligt set er der fundet en sammenhæng mellem ens livsstil og funktionen af ens immunforsvar, derfor er det vigtigt at kigge sin livsstil igennem, hvis man ønsker at forbedre sit immunsystem.

Der er dog på nuværende meget forskning, der mangler på området, derfor kan man ikke med sikkerhed sige, at det udelukkende er livsstilen, der har noget at sige.

Drop smøgerne

Dog har flere undersøgelser vist, at der er nogle ting, som du bør overveje, hvis du vil styrke dit immunsystem.

Én af de helt overordnede ting, du skal kvitte, er smøgerne. Det duer ikke at ryge, hvis man ønsker et stærkt immunforsvar.

Derudover er faktorer som en passende mængde søvn, regelmæssig motion, et fornuftigt indtag af frugt og grønt også noget, der spiller ind.

Men også forbehold for at sikre sig mod infektioner er en god idé. Det er for eksempel at vaske sine hænder grundigt og ofte, samt at stege kød, så man er sikker på, at det er gennemstegt.

Alder spiller en rolle

Desværre er der én ting, som man ikke kan lave om på. Det er alder.

Det meste forskning på området viser nemlig, at alder er én af de ting, der har størst betydning for immunforsvarets virkning. Jo mere fremskreden ens alder er, des svagere bliver immunsystemet.

Generelt er det blevet påvist ved, at man har vaccineret ældre, og der kunne man se, at de ældre ikke tog ligeså godt imod vaccinen som børn under to år gjorde.

Ovenikøbet har der vist sig en tendens blandt ældre, om at de ofte ikke ernærer sig ordentligt, der også har indflydelse på deres immunforsvar.

Del din kommentar