Skip to main content

Derfor skal du ud i den friske luft hver dag

En halv time udenfor hver dag - selv i gråvejr - kan gøre en essentiel forskel for ens velbefindende.

Det anslås, at helt op til hver tiende dansker har nogle af symptomerne på det, som kaldes for vinterdepression eller sæsonafhængig stemningsforstyrrelse. Man ved, at lys har en gavnlig effekt, så ophold dig udenfor i dagslys i mindst 30-60 sammenhængende minutter hver dag. Sen formiddag og over middagstid er lyset kraftigst, også når det er gråvejr. Foto: Colourbox. KLIK VIDERE OG FÅ FLERE GODE RÅD TIL AT KOMME GENNEM VINTERMØRKET.
Det anslås, at helt op til hver tiende dansker har nogle af symptomerne på det, som kaldes for vinterdepression eller sæsonafhængig stemningsforstyrrelse. Man ved, at lys har en gavnlig effekt, så ophold dig udenfor i dagslys i mindst 30-60 sammenhængende minutter hver dag. Sen formiddag og over middagstid er lyset kraftigst, også når det er gråvejr. Foto: Colourbox. KLIK VIDERE OG FÅ FLERE GODE RÅD TIL AT KOMME GENNEM VINTERMØRKET.
Bruger man en lyslampe i stedet eller som supplement, skal den have en lysintensitet på 10.000 lux. Brug den 30 minutter dagligt. Foto: Scanpix.
Bruger man en lyslampe i stedet eller som supplement, skal den have en lysintensitet på 10.000 lux. Brug den 30 minutter dagligt. Foto: Scanpix.
Træk gardinerne fra, og skru op for lyset i hjemmet og på arbejdet. Foto: Scanpix.
Træk gardinerne fra, og skru op for lyset i hjemmet og på arbejdet. Foto: Scanpix.
Tag til lægen ved den mindste tvivl eller bekymring.
Tag til lægen ved den mindste tvivl eller bekymring.

Det kan føles uoverkommeligt, tungt og trist at stå op om morgenen, i takt med at dagene er blevet mørkere og kortere.

Det anslås, at helt op til hver tiende dansker har nogle af symptomerne på det, som kaldes for vinterdepression eller sæsonafhængig stemningsforstyrrelse.

Det kan især komme til udtryk ved en overvældende træthed, som kan afstedkomme en kædereaktion af andre fysiske og psykiske reaktioner: lavere energiniveau, øget lyst til søde sager samt manglende initiativ og lyst til sociale aktiviteter.

Det forklarer overlæge Ida Hageman, som er lægefaglig direktør i Region Hovedstadens Psykiatri og forsker i netop vinterdepression.

– Det er en træthed, der føles, som om der er bly indopereret i arme, ben og hoved – eller som en overnaturlig magnet i kroppen, som tvinger en til at blive liggende. Når det er rigtig slemt, kan folk være så trætte, at selv en gåtur kan forekomme helt uoverskuelig, siger Ida Hageman.

– Trætheden kan give en sekundær tristhed og selvbebrejdelse over, at man ikke kan det samme, som man plejer, tilføjer hun.

Mørke gør dig træt

I vintermånederne fylder mørket ofte mere end dagslyset. Mørke fremmer melatonin, som er et lysfølsomt hormon, der er med til at regulere blandt andet søvnen.

Mens mørket fremmer trætheden, kan lys fremme signalstoffet serotonin, som påvirker ens stemningsleje – med andre ord: humør og velbefindende.

Derfor bør man – hvis det er muligt – være så meget udenfor som muligt, især i timerne efter at man er stået op.

Det kan gøre en ret essentiel forskel, siger Ida Hageman.

– Man ved, at lys virker. Selv om ingen behandling har effekt på alle, ved vi, at lys har en høj effekt på rigtig, rigtig mange. At være udenfor i mindst en halv times tid hver dag kan gøre en stor forskel – gerne om formiddagen og ved middagstid, hvor lyset er kraftigst, siger hun og tilføjer:

– Man kan for eksempel spise sin frokost udenfor eller holde sådan noget som et telefonmøde udenfor, mens man går. Selv på en gråvejrsdag nytter og hjælper det, for lyset er stadig meget kraftigt – og samtidig kommer man ud, får luft og får rørt sig, siger Ida Hageman.

Du kan få lys fra mange kilder

Har man ikke tid, overskud eller mulighed for at få det naturlige lys – altså udenfor fra oven – kan kraftigt hvidt lys også gøre en essentiel forskel.

Føler man tungsind og træthed i kroppen over vinteren – eller generelt – er det vigtigt at lytte til sin krop, pointerer Ida Hageman.

Overmandende træthed kan også være symptomer på andre tilstande som blodmangel, en egentlig depression eller alvorligere sygdom.

– Hvis man føler sig trist og tung og har søvnproblemer, så skal man altid lige forbi sin læge, siger Ida Hageman.

– Hvis man i det hele taget – psykisk eller fysisk – oplever, at ens tilstand ændrer sig markant, så skal man gå til læge, understreger hun.

Hvis du sidder og leder efter en god slankekur, vil du i øvrigt opdage, at Sundhedsstyrelsen anbefaler alle voksne at være fysisk aktive mindst 30 minutter dagligt. En rask gåtur kan derfor være sundt for både krop og sjæl.

Del din kommentar