Skip to main content

Man kan blive helt rundtosset af at køre i en rundkørsel

Der er masser af rundkørsler i Danmark - og adskillige af dem har endda to vejbaner hele vejen rundt. Det kan være forvirrende - men vi bringer en guide: Sådan kører man i en rundkørsel.

Sådan kører man i en rundkørsel. KLIK HER OG SE DE SIMPLE RÅD, NÅR DU SKAL KØRE I EN RUNDKØRSEL. Arkivfoto: Scanpix
Sådan kører man i en rundkørsel. KLIK HER OG SE DE SIMPLE RÅD, NÅR DU SKAL KØRE I EN RUNDKØRSEL. Arkivfoto: Scanpix
Retninger er imod uret – sådan kører man i en rundkørsel i Danmark. Dermed skal du altid svinge til højre, både når du skal ind i og ud af en rundkørsel. Arkivfoto: Scanpix
Retninger er imod uret – sådan kører man i en rundkørsel i Danmark. Dermed skal du altid svinge til højre, både når du skal ind i og ud af en rundkørsel. Arkivfoto: Scanpix
Siden 1977 har der været ubetinget vigepligt, når man kommer til en rundkørsel. Det betyder, at man skal holde tilbage for al trafik inde i rundkørslen. På vej ud fra en rundkørsel skal man til gengæld sørge for at holde tilbage for eventuelle cykler med mere. Så se dig over højre skulder, inden du kører ud. Arkivfoto: Scanpix
Siden 1977 har der været ubetinget vigepligt, når man kommer til en rundkørsel. Det betyder, at man skal holde tilbage for al trafik inde i rundkørslen. På vej ud fra en rundkørsel skal man til gengæld sørge for at holde tilbage for eventuelle cykler med mere. Så se dig over højre skulder, inden du kører ud. Arkivfoto: Scanpix
Der gælder altid den tommelfingerregel, at du skal køre den kortest mulige rute gennem rundkørslen. Det betyder blandt andet, at skal du i en tosporet rundkørsel ud ad først mulige udkørsel, så bliver du i højre vognbane. Arkivfoto: Scanpix
Der gælder altid den tommelfingerregel, at du skal køre den kortest mulige rute gennem rundkørslen. Det betyder blandt andet, at skal du i en tosporet rundkørsel ud ad først mulige udkørsel, så bliver du i højre vognbane. Arkivfoto: Scanpix
Skal du til gengæld IKKE ud ad først mulige udkørsel, så skal du som udgangspunkt køre ind i rundkørslen via venstre vognbane. Der gælder naturligvis fortsat, at der er ubetinget vigepligt ved indkørslen. Arkivfoto: Scanpix
Skal du til gengæld IKKE ud ad først mulige udkørsel, så skal du som udgangspunkt køre ind i rundkørslen via venstre vognbane. Der gælder naturligvis fortsat, at der er ubetinget vigepligt ved indkørslen. Arkivfoto: Scanpix
I en tosporet rundkørsel skal du foretage vognbaneskift fra venstre til højre vognbane, når du kommer forbi næstsidste udkørsel inden din egen exit. Det kræver overblik men kan sagtens lade sig gøre. Arkivfoto: Scanpix
I en tosporet rundkørsel skal du foretage vognbaneskift fra venstre til højre vognbane, når du kommer forbi næstsidste udkørsel inden din egen exit. Det kræver overblik men kan sagtens lade sig gøre. Arkivfoto: Scanpix

Kan du ikke rigtigt være med her: Sådan kører man i en rundkørsel. Så læs med her.

Bare ordet “to-sporet rundkørsel” kan få tungen til at slå krøller – og den utrænede bilist til at bremse op.

For der er mange bilister, der har svært ved det der med rundkørsler, selv om det slet ikke er så svært.

Der er bare en række forhold, som du skal skrive dig bag øret, så går det som en leg, det der med at køre gennem en rundkørsel.

I Danmark kører man mod uret

Klik på billedet over artiklen for at se, hvordan du nemt kører gennem en stor rundkørsel.

Og for at begyndte helt fra Eva og Adam, så er en rundkørsel et cirkelformet vejanlæg, hvor flere veje mødes.

Ved både ind- og udkørsel af rundkørslen drejer man til højre i lande med højrekørsel – som eksempelvis her i Danmark, og til venstre i lande med venstrekørsel.

Altså kører man i Danmark mod uret i en rundkørsel – helt uden undtagelse.

Vigepligten blev ændret radikalt i 1977

I Danmark vil der altid være ubetinget vigepligt, når du kører ind i en rundkørsel. Du skal altså holde tilbage for den trafik, der allerede kører inde i rundkørslen.

I gamle dage – før der blev indført ubetinget vigepligt for godt 40 år siden – var der højre vigepligt.

Dette førte ved megen trafik til forstoppelse, idet bilisterne i rundkørslen skulle holde tilbage for bilister på vej ind.

Af samme grund undgik trafikplanlæggere helst rundkørsler dengang.

Rundkørsler fører mange fordele med sig

I stedet valgte man får nogle årtier tilbage oftest trafiklys til at regulere trafikken på krydsende veje i Danmark – men i dag bygges der flere rundkørsler.

En af fordelene ved rundkørsler er, at bilister, der skal ud ad vejen på venstre side, slipper nemmere igennem en rundkørsel end et venstresving i et lysreguleret vejkryds.

Desuden har rundkørsler traditionelt set stor betydning for indsatsen mod såkaldte sorte pletter i trafikken.

Det er steder, hvor der er sket særligt mange ulykker med personskade.

Der findes mere end 1500 rundkørsler

Normalt er det sådan, at et køretøj, som skal forlade rundkørslen, skal holde tilbage for en cykel eller knallert, som skal videre rundt.

I den senere tid er der imidlertid dukket nye typer rundkørsler op, hvor man har ført cykelstien 3 meter væk fra selve rundkørslen. Derved har man kunne ændre vigepligten i rundkørslen.

Ved at lade cykelstien være adskilt fra den øvrige trafik, kan man sætte hajtænder op for cyklister og derved lade det være cyklisten, som skal holde tilbage.

Det vurderes, at der i Danmark i dag er mere end 1500 rundkørsler – og der kommer løbende flere til.

(Kilde: Wikipedia.org, Vejdirektoratet, Kørekort-Guiden)

Del din kommentar