Pas på: Risikerer at lænse din konto

Danske forbrugere skal være ekstra opmærksomme på fupbeskeder om pakkelevering i den kommende tid, hvor mange venter på at modtage pakker med onlinekøb

Udgivet Opdateret

Black friday, cyber monday og julehandlen er kommet helt tæt på, og det betyder, at der inden længe skal leveres mange onlineindkøb til de danske husstande.

De mange pakker betyder også, at det er blevet højsæson for svindlere, som udnytter, at flere forbrugere venter på at modtage pakker.

- I denne periode køber vi forbrugere flere varer over nettet end normalt. Mange går derfor og venter på at få leveret pakker, siger forbrugerøkonom i Nordea Ida Marie Moesby.

- Det kan godt være svært at holde styr på, hvornår og hvor man får leveret sine pakker, og det har svindlere desværre luret.

Lænser kontoen

Svindlere sender falske beskeder og e-mails, hvor de prøver at franarre dig dine koder og betalingsoplysninger. Der er større sandsynlighed for at få en forbruger i nettet i november og december, fordi der er mange, som venter på en pakke.

Der kan stå i fupbeskeden, at der er en pakke på vej med posten, men at betalingen er blevet afvist, og at man derfor skal betale et mindre beløb for at få den leveret.

- På den måde prøver svindlerne at narre forbrugerne til at indtaste betalingsoplysninger for at lænse deres konto for penge, siger Ida Marie Moesby.

Hun anbefaler, at man kontrollerer, om pakkenummeret stemmer overens med det, som man har fået tilsendt fra onlinebutikken.

Udenfor vores kontrol

Man kan også kontrollere pakkenummeret ved at bruge leveringsfirmaets app og hjemmeside til at spore det.

Hos PostNord kender man alt for godt til fupbeskederne.

- Det er desværre uden for vores kontrol at stoppe de falske beskeder, selv om vi arbejder hårdt på at lukke sider ned, der ulovligt bruger vores brand, siger Henrik Larsen, kundeservicechef hos PostNord.

Han anbefaler, at man kun bruger PostNords egen app til at spore og følge de pakker, der bliver leveret med PostNord.

Ring til politiet

PostNord sender som hovedregel kun sms og e-mail med link til betaling, når en pakke er sendt fra lande uden for EU, hvor man skal betale told og moms. Betalingen foregår kun på PostNords officielle hjemmeside, når det er tilfældet.

Hvis du er blevet udsat for svindel, skal du straks anmelde det til politiet og kontakte din bank.

Hvis du er blevet udsat for svindel, skal du straks anmelde det til politiet og kontakte din bank. (Arkivfoto).
Hvis du er blevet udsat for svindel, skal du straks anmelde det til politiet og kontakte din bank. (Arkivfoto).

Mit digitale selvforsvar

Mit digitale selvforsvar er en app udgivet i samarbejde mellem Forbrugerrådet Tænk, Det Kriminalpræventive Råd og Trygfonden. Formålet med appen er, at give forbrugere mulighed for at gennemskue fup og svindel på nettet og undgå at blive ofre for it-kriminalitet.

Har man appen installeret på en Iphone eller Android-telefon, får man mulighed for at modtage advarsler, der handler om aktuelle trusler. Truslerne er af vidt forskellig karakter og kan både være falske sms’er, falske mails og forskellige former for phishing-angreb, fuptelefonopkald og meget, meget andet.

Ifølge dem, der står bag appen, sendes advarslerner ud på baggrund af oplysninger leveret via samarbejdspartnere. Disse partnere er blandt andet politiet, banker, Forbrugerombudsmanden og andre.

Man har også selv mulighed for at sende tips ind via appen, og viser disse tips sig at være korrekte, kan også de indgå i beslutningen om at advare om en ny form for svindel, der huserer på nettet.

Appen byder også på guides og tips til, hvordan man beskytter sig selv på nettet, og hvad man skal gøre, hvis skaden allerede ér sket.

Mit digitale selvforsvar på Apple Itunes.

Mit digitale selvforsvar på Google Play. 

Læs mere om Mit digitale Selvforsvar hos Tænk.

Powered by Labrador CMS