Svindlere går målrettet efter udsat gruppe

En gruppe organisationer råber nu fælles vagt i gevær

Udsatte borgere er svindlernes nye favoritofre. Genrefoto.
Udgivet Opdateret

En beboer på et bosted i Silkeborg fik for nyligt trukket et større beløb på sin konto af en svindler. Det er bare ét eksempel på et problem, flere og flere bosteder landet over er løbet ind i.

Lev, en privat landsdækkende forening for mennesker med udviklingshandicap, pårørende og andre interesserede, har sammen med Danske Handicaporganisationer og Landsforeningen Autisme udsendt en pressemeddelelse, hvor de sammen råber vagt i gevær.

Svindelformen er kendt af politiet; en svindler ringer i forsøget på at få adgang til en borgeres konto- og NemID-oplysninger, men ifølge Landsforeningen Autisme har svindlerne udvalgt sig et nyt, sårbart mål.

Svindlerne ringer til beboere på bosteder og fortæller, at de har talt med en navngiven leder eller kontaktperson på beboerens bosted, for så at bede beboeren om at udlevere personoplysninger.

– Autistiske mennesker er særligt udsatte for at blive narret i sådan et svindelnummer, fordi de kan have svært ved at aflæse situationen. Det er usselt og meget voldsomt, at svindleren har undersøgt hvem beboerne er, og hvem bostedslederen eller beboerens kontaktperson er, siger Kathe Johansen, der er formand for Landsforeningen Autisme, i pressemeddelelsen.

Respektløst

I pressemeddelelsen kan man læse, at politiet har kontaktet en række af landets handicaporganisationer for at få sendt en advarsel ud om den igangværende svindel.

I den forbindelse opfordrer Danske Handicaporganisationer, Landsforeningen Autisme og Foreningen Lev personale, beboere og pårørende på bosteder til, at de skal være ekstra opmærksomme på svindelformen.

Sådan gør svindlerne

Politiet har på det seneste fået flere anmeldelser fra unge borgere med særlige behov, som har bopæl på et bosted.

De unge bliver ringet op af en person, der udgiver sig for at være en TV-, internet- eller teleudbyder, som de unge typisk allerede har kendskab til.

Gerningsmanden vil gerne hjælpe med vedkommendes TV og internettet, og borgeren ender med at blive narret til at dele oplysninger om sit NemID og betalingskort.

Gerningsmanden begår efterfølgende indbrud i borgerens netbank og misbruger betalingskortet til at handle for på webshops. Typisk køber gerningsmanden bitcoins.

Kilde: Danske Handicaporganisationer, Landsforeningen Autisme og Foreningen Lev.

Thorkild Olesen, formand for Danske Handicaporganisationer (DH) opfordrer til, at alle relevante personer tager en snak med pårørende og beboere om, at man aldrig skal give private oplysninger til andre.

– Det er respektløst af disse svindlere at udnytte mennesker i en sårbar position. Oplysning og opmærksomhed skal sætte en stopper for denne ulovlige handlen her og nu, siger Thorkild Olesen.

Gør det ikke

Det fælles råd fra handicaporganisationerne er det samme, som politiet giver alle andre: Udlever ikke personlige oplysninger over telefonen, i mails, på sms eller sociale medier.

Hverken politiet, banken, offentlige myndigheder eller virksomheder vil ringe for at bede nogen om at udlevere NemID eller oplysninger om ens betalingskort.

Landsformand målløs

Anni Sørensen, der er landsformand i Lev, er målløs over, at samfundets mest sårbare borgere er målet for svindelformen.

– Det her er dybt bekymrende, og vi skal gøre alt, hvad vi kan for at beskytte beboerne ude på bostederne. Svindel og identitetstyveri blandt samfundets mest sårbare borgere er desværre et stigende problem – det oplever vi også i Lev. Vi må gøre alt, hvad vi kan både i dette konkrete tilfælde og på et mere generelt plan for at dæmme for denne dybt groteske svindel. Der skal politiske løsninger på bordet, der i højere grad beskytter borgerne mod svindel, siger Anni Sørensen.

 

Powered by Labrador CMS