Skip to main content

Forstoppet? Sådan får du gang i tarmene

Flere fødevarer kan afhjælpe din forstoppelse.

Hvis du er forstoppet, kan udvalgte fødevarer måske hjælpe dig til lindring. KLIK VIDERE OG SE HVILKE. Foto: Adam Gregor /Panthermedia /Ritzau Scanpix
Hvis du er forstoppet, kan udvalgte fødevarer måske hjælpe dig til lindring. KLIK VIDERE OG SE HVILKE. Foto: Adam Gregor /Panthermedia /Ritzau Scanpix
Et kendt trick er svesker. De indeholder fibre, samt sorbitol, der er en sukkerakohol, som sætter gang i fordøjelsen. Foto: Ritzau Scanpix
Et kendt trick er svesker. De indeholder fibre, samt sorbitol, der er en sukkerakohol, som sætter gang i fordøjelsen. Foto: Ritzau Scanpix
Spinat indeholder fibre og magnesium, der er et mineral som stimulerer kroppen til afføring. Foto: Panthermedia/ Ritzau Scanpix
Spinat indeholder fibre og magnesium, der er et mineral som stimulerer kroppen til afføring. Foto: Panthermedia/ Ritzau Scanpix
Bælgplanter som bønner, kikærter og lignende indeholder store mængder fibre, som sætter gang i fordøjelsen. Foto: Ritzau Scanpix
Bælgplanter som bønner, kikærter og lignende indeholder store mængder fibre, som sætter gang i fordøjelsen. Foto: Ritzau Scanpix
Figner er pakket med fibre. Ved bare at spise omkring tre figner, får du knap fem gram fibre. Foto: Ritzau Scanpix
Figner er pakket med fibre. Ved bare at spise omkring tre figner, får du knap fem gram fibre. Foto: Ritzau Scanpix
Det, der får broccoli til at lugte, er sulforaphane. Netop det modhjælper en overproduktion i tarmene, der hæmmer fordøjelsen. Foto: Ritzau Scanpix
Det, der får broccoli til at lugte, er sulforaphane. Netop det modhjælper en overproduktion i tarmene, der hæmmer fordøjelsen. Foto: Ritzau Scanpix
Chia frø indeholder en masse fibre, samtidig suger de vand til sig, hvilket gør det nemmere at få det til at passere igennem tarmene. Foto: Ritzau Scanpix
Chia frø indeholder en masse fibre, samtidig suger de vand til sig, hvilket gør det nemmere at få det til at passere igennem tarmene. Foto: Ritzau Scanpix
Pærer sætter skub i tarmene, fordi de indeholder store mængder fibre i forhold til deres størrelse. Foto: Ritzau Scanpix
Pærer sætter skub i tarmene, fordi de indeholder store mængder fibre i forhold til deres størrelse. Foto: Ritzau Scanpix
Kaffe indeholder en hel række ting, der sætter gang i fordøjelsen, så man til sidst ender på toilettet. For meget kaffe kan dog også have effekt som afføringsmiddel. Foto: Ritzau Scanpix
Kaffe indeholder en hel række ting, der sætter gang i fordøjelsen, så man til sidst ender på toilettet. For meget kaffe kan dog også have effekt som afføringsmiddel. Foto: Ritzau Scanpix
Ikke nok med at artiskokker indeholder fibre, indeholder det også inulin, der er med til at sørge for god tarmflora. Foto: Ritzau Scanpix
Ikke nok med at artiskokker indeholder fibre, indeholder det også inulin, der er med til at sørge for god tarmflora. Foto: Ritzau Scanpix
Fibre er vigtige for fordøjelsen. Bær er en nem og effektiv måde at få tilføjet ekstra fibre til kosten, så forstoppelsen afværges. Foto: Ritzau Scanpix
Fibre er vigtige for fordøjelsen. Bær er en nem og effektiv måde at få tilføjet ekstra fibre til kosten, så forstoppelsen afværges. Foto: Ritzau Scanpix

Formentlig har du været ude for, at du har haft problemer, når du har siddet på toilettet. På trods af utallige forsøg har du ikke held med at komme af med noget.

Forstoppelse rammer mange. Ifølge Sundhed.dk har 20 procent af befolkningen forstoppelse.

Det er faktisk kun omkring 30 procent af danskerne, som menes at have regelmæssig afføring.

Forstoppelse kan komme af mange ting. For eksempel har mængden af væske, du indtager, en indflydelse, ligesom inaktivitet også betyder noget for din tarmaktivitet.

Men forstoppelse kan også sagtens have noget at gøre med din kost.

Netop det kan også være vejen til at slippe af med forstoppelsen igen. Det skriver Good Housekeeping.

Der findes nemlig en række fødevarer, der kan sætte skub i tarmsystemet og i sidste ende give dig en succes på toilettet.

I galleriet ovenfor får du bud på, hvilke fødevarer du skal indtage, hvis du vil slippe af med forstoppelse.

Del din kommentar