Skip to main content

En banan er ikke en frugt - men den er sund

Selvom en banan er et bær, tæller den med i, hvor mange stykker frugt du må spise om dagen

Ja, det lyder jo nærmest skørt at omtale en banan som et bær. Men den er god nok.

Rent botanisk set ER en banan et bær. At vi i daglig tale omtaler bananer som frugter, er dog ikke helt forkert, da bær hører i en underkategori af frugter.

Men når bananer nu alligevel rettelig er at betragte som bær, er det fordi vildtvoksende bananer har store, sorte frø indeni. Samtidig har bananen et blødt indre og et hårdt ydre (skrællen).

De bananer vi kan købe i forretningerne danner dog ikke frø, da de teknisk set er 'sterile'.

Næringsindhold i bananer

Når banan er en god ting at spise, hænger det sammen med, at den er fuld af næring og rig på vitaminer og mineraler.

Pr. 100 gram indeholder bananer følgende næring:

Er bananer sunde?

Det korte svar er: Ja. Bananer er sunde. Uanset om det er en overmodne bananer, du sidder med, økologiske bananer eller grønne bananer. Du må gerne spise dem.

Der er faktisk ikke nogen grunde til ikke at spise bananer - bare du ikke spiser for mange.

Alt frugt indeholder sukker. Og sukker er fedende. Spiser du derfor en masse frugt - her under bananer - uden du er sulten, så kan det i sidste ende føre til overvægt.

Er en moden banan sundere?

Men er det rigtigt, at en brun banan er sundere end en grøn banan? Det kan man læse flere steder på internettet.

Det har Videnskab.dk i 2017 undersøgt.

Leif Skibsted, professor i fødevarekemi ved Københavns Universitet gav ved den lejlighed svaret.

'Nej, det mener jeg ikke, der er videnskabelig evidens for, at de er', siger han og fortsætter:

'En brunplettet banan er ekstra god i forhold til den mindre modne, fordi sukkerindholdet stiger, og derfor er den god, hvis du mangler sukker. Men det er så også det', slår han fast.

En moden eller en overmoden banan er ikke mere sund end en grøn banan. Men sukkerindholdet kan være højere.
En moden eller en overmoden banan er ikke mere sund end en grøn banan. Men sukkerindholdet kan være højere.Jeppe Wikstrom/Johner/Ritzau Scanpix

At sukkerindholdet stiger på de modne bananer er fordi noget af den stivelse, der er i bananen, bliver til sukker, når bananen modnes. Men det er ikke det samme som at en moden banan feder hverken mere eller mindre end en umoden banan.

Er økologiske bananer sundere?

Ja - økologiske bananer er sundere end en banan, der ikke er økologisk.

Når man spiser en økologisk banan, så undgår man med sikkerhed de kemikalier, der bliver brugt til overfladesterilisering.

De økologiske bananer er dermed ikke overfladebehandlede. Det er også årsagen til, at de modner hurtigere end ikke-økologiske bananer.

Hjælper mod søvnløshed

Ud over at være sunde - i rimelige mængder - så kan bananer faktiske også hjælpe mod mild søvnløshed.

Bananer indeholder nemlig de naturlige søvnfremmende midler magnesium og kalium.

Da bananer samtidig er rige på kulhydrater, så får du en mæthedsfølelse,d er hjælper med at gøre dig træt.

Bananer betegnes som frugt - men i botanikkens verden er der tale om et bær.
Bananer betegnes som frugt - men i botanikkens verden er der tale om et bær.Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix

Kan give færre prutter

Det er faktisk rigtigt, at bananer kan være med til at nedsætte antallet af prutter.

For der findes nogle madvarer, der gærer lettere i tarmen.

- Når vi spiser noget med et højt indhold af for eksempel fruktose eller laktose, er det svært for os at spalte maden og fordøje det. Så ligger det længere tid i tarmen, og det sætter gang i bakterierne, som danner gasser. Resultatet af dette er en bøvs eller en prut, forklarer klinisk diætist Anne Catherine Færgemann.

Her handler det om at fravælge madvarer som for eksempel mælk med laktose, æbler, broccoli og kikærter, og i stedet vælge madvarer som bananer, gulerødder, knoldselleri, peberfrugt, hårde oste, spinat og squash til.

Her er en liste over fødevarer, der ikke indeholder svært fordøjelige sukkerstoffer

  • Laktosefri mælkeprodukter.
  • Bananer, blåbær, grapefrugt, kiwi og avocado.
  • Grønne bønner, tomater, kartofler, fennikel og aubergine.
  • Brune ris, havre og quinoa.
  • Mandler, valnødder, græskarkerner og peanuts.

Her bliver spisebananer produceret

De bananer, der bruges til at spise er såkaldte 'sterile hybrider'. Det vil side de ikke danner frø.

Det er de to banan-arter 'M. paradisiaca' og 'M. nana'.

Bananer produceres i tropisk klima med meget nedbør, høj luftfugtighed og en næringsrig jord.

Mange spisebananer produceres derfor i Syd-Sydøstasien, Caribien, Brasilien, Ecuador og Columbia.

Sådan bruger du overmodne bananer

Har du købt for mange bananer og er nogle af dem, gået hen og blevet godt modne, så behøver du ikke smide dem ud.

Du kan sagtens bruge dem.

Lav eventuelt en lækker banankage.

Har du ikke lige tid til at bage, så kan bananerne også sagtens tåle at komme i fryseren. Så kan du bruge dem når du får tid.

Del din kommentar