Skip to main content

Overset stof er livsvigtigt: Sådan får du nok

Fosfor er et af de mest afgørende stoffer for dit helbred og velbefindende.

Mælk. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Mælk. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Kalkun. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Kalkun. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Kylling. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Kylling. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Yoghurt. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Yoghurt. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Laks. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Laks. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Fosfor er ekstremt vigtigt for dit helbred. KLIK VIDERE OG SE FØDEVARER, DER ER GODE KILDER TIL FOSFOR. Arkivfoto.
Fosfor er ekstremt vigtigt for dit helbred. KLIK VIDERE OG SE FØDEVARER, DER ER GODE KILDER TIL FOSFOR. Arkivfoto.
Linser. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Linser. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Mandler. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.
Mandler. Kilde: Videnskab.dk. Arkivfoto.

Mineralet fosfor er utroligt vigtigt for kroppen, og mangel på fosfor er derfor en særdeles alvorlig tilstand, som man bør søge behandling for.

Fosfor har stor betydning for mange af kroppens processer – det er blandt andet sammen med calcium et af de væsentligste stoffer for knoglerne ifølge Netdoktor.dk.

Det anbefalede daglige indtag af fosfor for voksne er 600 milligram om dagen.

Symptomer på mangel på fosfor

Heldigvis er mangel på fosfor en meget sjælden lidelse, som man stort set kun bliver ramt af, hvis man samtidig lider af ekstrem alkoholisme ifølge Videnskab.dk.

Ved blot at spise en varieret kost, burde man derfor kunne få nok af mineralet.

Artiklen fortsætter under videoen

Symptomer på mangel på fosfor er blandt andet muskelsvaghed, nedsat appetit, nedsat dannelse af normal knoglemasse og afkalkning af knoglerne ifølge Netdoktor.dk.

I galleriet ovenfor kan du se, hvilke fødevarer der er gode kilder til fosfor.

Få ikke for meget

Til gengæld skal man være påpasselig med at få for meget fosfor ifølge Danmarks førende mineral- og vitaminforsker, professor mso Susanne Gjedsted Bügel fra Institut for Klinisk og Forebyggende Ernæring på Københavns Universitet.

– Får man for meget fosfor, kan det betyde, at man ophober kalk i karvæggene, og man kan få knogleskader, fordi forholdet mellem calcium og fosfor i kroppen er ude af balance, forklarer Susanne Gjedsted Bügel til Videnskab.dk.

FAQ:

Hvad er fosfor?

Fosfor er et af de vigtigste mineraler, som blandt andet har stor betydning for opbygningen af knoglerne.

Hvordan føles mangel på fosfor?

Symptomer er muskelsvaghed, nedsat appetit, nedsat dannelse af normal knoglemasse og afkalkning af knoglerne.

Hvor meget fosfor skal man have?

600 milligram om dagen for voksne.

Del din kommentar